Kansikuva

Wuorela: Loebin ylivoiman salaisuus on ylivoimaisuus

Wuorela: Loebin ylivoiman salaisuus on ylivoimaisuus

Getty Images

Urheilulehden ralliasiantuntija Miika Wuorela pitää seitsemännen peräkkäisen maailmanmestaruuden ottaneen Sebastien Loebin ylivoimaisuuden salaisuutena - ylivoimaisuutta.

Miika, Sebastien Loe otti seitsemännen peräkkäisen maailmanmestaruutensa. Onko ralli katoava luonnonvara?

Ehei. Kyllä tämä saa nyt jäädä Loebin viimeiseksi mestaruudeksi. Ensi vuonna jälleen uudet kujeet ja laji nousuun. Nyt tämä on sanalla sanoen helkkarin tylsää paikka paikoin. Loebia on turha tästä syyttää, mieshän vain tekee hyvää työtä vuodesta toiseen. Onhan tässä vaarana se, että ralli kokee formuloiden kohtalon ja hiipuu unholaan. Mutta nousivathan formulatkin Michael Schumacherin dominointiputkesta. Rallissakin Loebin ylivoima pitää vain nähdä ärsykkeenä kilpailijoita kohtaan. Koettakaa pysyä perässä, pojat.

Mikä Loebista tekee niin mahtavan?

Siihen on varmasti monta syytä. Jos jotain uutta koetan kaivaa, niin varmasti se, ettei hän omien sanojensa mukaan aina joudu ajamaan täysillä. Se selittää ainakin virheiden vähyyden. Kaikki huippukuljettajat osaavat ajaa autoa äärettömän kovaa ja taitavasti. Mutta äärirajoilla jatkuvasti ajaminen tuo mukanaan myös ajovirheitä. Toisaalta, jos Loeb ei koskaan tai hyvin harvoin käy äärirajoillaan, niin eihän virheitäkään satu niin usein. Käsittämätön vauhti on kuitenkin harvemmin selityksenä Loebin dominoinnille, kuin varmuus. Sitten kun nämä kaksi asiaa vielä yhdistää menestyksekkäästi, niin saadaan paketti, jolle ei löydy vertoja.

Voisiko Kimi Räikkönen ottaa maltillisemman lähestymistavan ralliin?

Tuskinpa. Näinhän se pitää tehdä. Voi näitä ralleja tosiaan ajella vain läpi ja olla ensi vuonna yhtä pihalla asioista. Tai sitten hakea niitä rajoja siitä toisesta päästä, kuten vaikkapa Henri Toivonen teki. Toivonen aloitti vauhdilla, jolla auto kaatui ja vähensi sitten hieman siitä. Vauhdin nostaminen asteittain on ikuisuusprojekti. Sellaisille kuljettajille aavikkorallit sopivat paremmin. MM-rallit ovat olleet jo pitkään sprinttityylisiä kilpailuja, joissa on pakko vetää heti alusta alkaen täysillä. Räikkönen tietää lajin haasteet. Ei hän ollut ainoa, jolla lipsui tässä rallissa. Osansa oli myös järjestysmiehillä, jotka eivät mielellään päästäneet katsojia avuksi nostotalkoisiin. Räikkösen tilipäivä tulee vielä.

Kommentit (9)

Kirjoita kommentti

Osaselitys Loebin ylivoimaan on sarjan alennustila/ heikko taso. Se on selvää Loebia yhtään väheksymättä.

Vierailija
# 10.10.2010 20:28     X Ilmoita asiaton viesti

^ LOL

Tiirailija
# 5.10.2010 15:01     X Ilmoita asiaton viesti

Ylivoima on ylivoimaa. Nyt joku on keksinyt pallon uudelleen. Luulin että paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa. Kiitos analyytikko, kun pääsin takas kartalle.

Ja vittumaisinta tässä on, että menin just tutun kaverin puhelinmyyntiansaan ja tilasin tän helvetin lehden 3kk:n ajaksi.. Ei maksanut onneksi montaa euroa ja kaupan päälle tais tulla 1 numero avotakkaa ja joku vitun Roope-setä.

Vierailija
# 5.10.2010 09:02     X Ilmoita asiaton viesti

Kun näin ton otsikon nii tuki sellane olo et on se wuorelaki oikee Sherlock.

Vierailija
# 4.10.2010 22:33     X Ilmoita asiaton viesti

IRC-sarjan mestari: Juho Hänninen. Ainoa ukko tällä hetkellä Suomessa, joka ossaa ajjaa pikitietä.

Koswort
# 4.10.2010 19:40     X Ilmoita asiaton viesti

Milloinkahan Wuorela lopettaa turhat höpötykset ja rupeaa puhumaan asiaa siitä millä sijoituksella kukin voisi olla. Terveisin nimimerkki liian monesti olen lukenut arviota etttä tässä rallissa hyvinkin Räikkönen saattaa olla paras suomalainen.

Vierailija
# 4.10.2010 13:49     X Ilmoita asiaton viesti

reeper: Tämän kirjoituksen salaisuus on kirjoittaminen.

reeper
# 4.10.2010 12:59     X Ilmoita asiaton viesti

Ihan hyvä huomio yläkerrassa^
Onneksi on huomattavissa että Loebin vauhti on hiukan hiipumassa, tai vauhti ei lopu koskaan vaan sen ympärillä olevat asiat (motivaatia ja riskin oton tarve). Vauhdin loppuminen tulee yllättävän nopeasti, samoin on käynyt kaikille muillekkin mm.Mäkiselle.
Se on taas eri asia onko ko. suomalaisille mitään hyötyä? pahoin pelkään ettei!
Suomesta ei tule tällä hetkellä yhtään kuskia joka voisi taistella maailmanmestaruudesta!
Hirvonen on maailman paras kakkoskuski, joka tekee kakkoskuskin hommat täydelliseti, on tarpeeksi (muttei riittävän)nopea ja parhaimmillaan luotettava.Latvala on kyllä nopea mutta, joutuu ajamaan liian rajoilla,( joka erottaa juuri Loebista) joka johtaa virheisiin ja riittääkö asvaltti vauhti.

aladobix
# 4.10.2010 12:58     X Ilmoita asiaton viesti

Ois jo kymmenen vuotta sitten pitäny Suomessa herätä: puolet ralleista asfaltille. Ja sitten tulee selitys, selitys ja selitys: ei löydy teitä. Varmasti löytyy aina muutama pätkä, ajetaan sitten vaikka viiteen kertaan samat pätkät. AKK, tässäkin asiassa, täysin kohmeessa. Paas Wuorela kommenttia.

Koswort
# 4.10.2010 10:18     X Ilmoita asiaton viesti

Lisää aiheesta