Kansikuva

Wuorela: Asfaltti pudotti Latvalan

Urheilulehden ralliasiantuntija Miika Wuorela ei ole yllättänyt Jari-Matti Latvalan putoamisesta kärjen vauhdista Espanjan MM-rallissa.

Miika, mistäs kenkä nyt puristaa, kun Latvala ei enää ehdikään kärkivauhtiin?

Tämä oli odotettavissa. Ford ei ole Citroënin veroinen asfaltilla. Se on huomattu monta kertaa aiemminkin. Ei Latvala huonosti aja, mutta eilisen kaltaista vauhtia on ollut mahdotonta pitää. Taistelussa MM-hopeasta Latvala tarvitsisi kolmossijaa kipeästi, sillä ennen Walesia ero Ogieriin pitää saada mahdollisimman pieneksi. Ranskalaisen ulosajon myötä mahdollisuudet paranivat Latvalalla selvästi. Kylmäpäisyyttä vaaditaan jatkossakin, ja vielähän on tietysti koko sunnuntain lenkki ajamatta. Kaikenlaista voi vielä tapahtua, kun sunnuntaille on säästetty rallin pisin, kahteen kertaan ajettava 42-kilometrinen maratonerikoiskoe. Liputan Latvalan puolesta, jotta hieno kausi saa arvoisensa päätöksen.

Missasiko Dani Sordo nyt sen kuuluisan viimeisen junan?

Joo, näinhän siinä kävi. Oljenkorsi ei tällä kertaa pelastanut. Toisaalta tällainen vain korostaa rallin karua maailmaa. Sordokin pääsi vuosien varrella maistamaan monia hyviä sijoituksia, muttei koskaan ykköstilaa. Joissakin kohdin hän oli vain liian kiltti ja kuuliainen työnantajaansa kohtaan. Maksajan ääni tietysti saadaan kuuluviin aina ja kaikkialla, mutta pieni röyhkeys ja periksi antamattomuus olisi voinut tuoda töitä jatkossakin. Kotikisassaan Sordolla olikin sitten jo niin paljon paineita, ettei espanjalainen kyennyt enää hallitsemaan hiipuvan sädekehänsä pelastusoperaatiota. Niin lähellä, mutta niin kaukana. Viimeiset kymmenykset ovat rallissa todella kiven alla, sen voi jokainen uskoa ihan huvikseen.

Uskotko, että Mini voisi yltää jo ensi vuonna jonkinlaisiin tuloksiin?

En usko. Prodrive on varmasti oikea yritys merkin kilpailutoiminnan pyörittämiseen, mutta projekti on pitkä. Kun autoa aletaan rakentaa tyhjästä, saa varautua välillä puuduttavankin tylsään aherrukseen testaamiseen auton kanssa. Totuus lienee lähellä kahta vuotta, ennen kuin Minin voi sanoa saavuttaneen jotain. Toivottavasti heillä on pitkä pinna, eikä kilpailuun heittäydytä liian ahnain tavoittein. Suzuki oli hyvä esimerkki kärsimättömyydestä. Autossa tuli, totta kai, esille kaikki mahdolliset lastentaudit ja kokemattomuus, eivätkä japanilaiset halunneet katsella jenien repimistä yhtä kautta kauempaa. Se on väärä asenne, vaikkakin merkillä oli kokemusta MM-sarjasta jo etuvetoautojen ajalta. Minillä kaikki on tuplasti vaikeampaa. Ensiksi he tarvitsevat jonkun rakentamaan aihiosta kilpa-auto, joten siitä on hyvä aloittaa. Marcus Grönholm ei lähde leikkiin mukaan, joten etsintäoperaatio jatkuu.