Kansikuva

Mustakari: Kimi Alonson ainoa MM-uhkaaja

Mustakari: Kimi Alonson ainoa MM-uhkaaja

Kimi Räikkönen

Urheilulehden F1-analyytikko Erkki Mustakari uskoo, että Fernando Alonso ja Kimi Räikkönen ratkaisevat tänäkin vuonna maailmanmestaruuden kohtalon kahdestaan. "Olisin todella yllättänyt, jos joku muu nousisi maailmanmestariksi. Itse asiassa Kiminkin mestaruushaavet roikkuvat ohuiden säikeiden varassa", Mustakari sanoo.

Urheilulehden F1-analyytikko Erkki Mustakari uskoo, että Fernando Alonso ja Kimi Räikkönen ratkaisevat tänäkin vuonna maailmanmestaruuden kohtalon kahdestaan.

Eki, kolmas kisaviikonloppu on käynnissä Melbournessa. Mitä odotat viikonlopun kisalta?Kaikista eniten sitä, ettei Kimin ja Fernando Alonson välinen ero kasvaisi, sillä jos Alonso tulee sunnuntaina maaliin ennen Kimiä, niin silloin on piru irti tämän kauden osalta.

Mitä tarkoitat?Kauden alku on osoittanut hyvin selvästi sen, että tässä sarjassa on kaksi kuljettajaa ylitse muiden ja ne ovat Kimi ja Alonso. Olisin todella yllättänyt, jos joku muu nousisi kauden päätteeksi maailmanmestariksi. Ja se pirun skenaario tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että jos Alonso pystyisi tänä viikonloppuna kasvattamaan eroa Kimiin, niin me tietäisimme sunnuntaina tämän kauden maailmanmestarin nimen jo yli 90-prosenttisella varmuudella. Kimin MM-haavet roikkuvat tällä hetkellä todella ohuiden säikeiden varassa.

Mihin perustat suomalaisittain synkeän yhtälösi?Alonson, Renaultin ja piste-eron yhteenlaskettuun summaan. Alonso ei ollut viime kaudella mikään vahinkomestari, vaan hän oli mestaruutensa mittainen kuljettaja ja kilpailija. Toiseksi Renaultilla on koossa erinomainen paketti, sillä heidän autonsa on samanaikaisesti sekä huippunopea ja huippuluotettava. Näin ollen Alonson etumatkan kiinni ajaminen on äärimmäisen vaikeaa. Uskaltaisin jopa sanoa, että jos ero kasvaa täällä Australiassa, niin ajamalla Kimi ei enää sitä eroa kiinni ota.

Miten muuten ero voi ottaa kiinni kuin ajamalla?Siten, että Alonso joutuisi syystä tai toisesta keskeyttämään ja Kimi voisi näiden keskeyttämisten seurauksena kuroa etumatkaa kiinni kerralla enemmän. Mutta en laskisi kovin paljoa tämän kortin varaan, sillä Renaultilla on niin luotettava auto, että teknisten syiden seurauksena tulevat keskeyttämiset mieluumminkin kasvattavat Renaultin eroa McLareniin kuin kaventavat sitä.

Entä kolaroinnin mahdollisuus?Se on oikeastaan ainoa takaportti, joka Kimille jäisi MM-taistelussa. Jos Alonso jäisi jossain kisassa vaikkapa ensimmäisen mutkaan, niin silloin ero voisi kaventua kerralla kymmenen pistettä ja asetelma muuttuisi nopeasti. Mutta en näe, että Alonsolla olisi ainakaan yhtään suurempi todennäköisyys joutua kolareihin kuin Kimillä. Itse asiassa Alonsolla on jo nyt mahdollisuus ajaa aavistuksen pienemmällä riskitasolla kuin Kimillä, sillä hänellä on kuitenkin se 12 pisteen kaula jo ennen Melbournea.

Vielä yksi kysymys viikonlopusta. Mitä vedonlyöjien pitäisi ottaa huomioon viikonlopuja vetoja miettiessään?Odotan kisaviikonlopusta aika yllätyksetöntä kärkiautojen osalta, sillä sääolosuhteet ovat huomattavasti helpommat kuin Malesiassa. Näin ollen Melbournessa tuskin nähdään samanlaisia konerikkoja kuin Malesiassa. Eli jos tämän tyyppiset riskitekijät ovat minimissään, silloin voimasuhteet ovat lähtökohtaisesti samat kuin ne ovat oikeastikin. Eli kisan kärjessä ovat Renaultit ja McLarenit, ja niiden suurimmat haastajat ovat Toyotat, Ferrarit, Williamsit ja kenties Hondat. Oma tärppini on Toro Rosso. Melbournen rata on sellainen, että sitä ei ole kovin helppo ajaa V8-moottoreilla. Toro Rosson vanhat V10:t saattavat siksi myllyttää pienen piristyksen viikonlopuksi, mutta ne tuskin sotkevat vedonlyöjien suunnitelmia.

Lisää aiheesta