Kansikuva

Wuorela: Hirvosen on uskallettava löytää äärirajansa

Wuorela: Hirvosen on uskallettava löytää äärirajansa

Getty Images

Mikko Hirvosen on nostettava riskinottokykyään, jos hän aikoo tósissaan puristaa itsensä Sebastien Loebin ohii, arvioi Urheilulehden ralliasiantuntija Miika Wuorela.

Miika, Walesin MM-rallin päättyi Sebastien Loebin voittoon ja ranskalaisen kuudenteen peräkkäiseen maailmanmestaruuteen. Miten kova arska Loeb on?

Kyllä se on varsinainen alfauros, jota on pakko kunnioittaa ja ihailla - varsinkin, kun Loeb aloitti ralliautoilun vasta aikuisiällä. Pidän häntä koko moottoriurheiluhistorian  kovimpana urheilijana. Hän on kuljettajana luonnonlahjakkuus ja hänen ajamisensa on koko ajan käsittämättömän rentoa ja helppoa. Myös hänen venymiskykynsä on uskomaton. Kun riskitasoa pitää nostaa, Loeb tekee sen, eikä hän pelkää myöskään ylittää rajaa, jos tulos sitä vaati. Hattu pois päästä ja kantapäät yhteen, ei tässä voi muuta sanoa.

Miten kommentoit Mikko Hirvosen kautta?

Mikko osoitti tällä kaudella, että hän pystyy ajotaitojensa pulolesta haastamaan Loebin. Kausi alkoi Mikolta heikosti ja Loeb sai viisi voittoa peräkkäin todella helpolla. Vain Norjassa Mikko sai päälle sellaisen vauhdin, jolla hän pärjäsi Loebille. Kesällä kaikki muutui ja varsinkin Jyväskylän voittaminen oli Mikolle henkisesti erittäin tärkeä asia. Mikko otti tällä kaudella - varsinkin juuri Jyväskylän jälkeen - uransa suurimman kehitysaskeleen kuljettajana, mutta kyllä hänellä on vielä tekemistä, jos hän aikoo puristaa Loebin ohitse ja nousta maailmanmestariksi.

Missä ne ovat marginaalit, jotka Mikon pitäisi löytää ja puristaa?

Ne löytyvät henkiseltä puolelta. Mikko ajoi tämänkin kauden vuorenvarmasti, eikä ollut oikeastaan kertaakaan lähelleä ulosajoa. Varmuus on toki erinomainen ominaisus, mutta toisaalta se kertoo myös sen, ettei Mikko ole puristanut vielä äärirajan lähelle - puhumattakaan, että hän olisi ylittänyt sitä. Jos Mikkoa aikoo oikeasti ohittaa Loebin, silloin hänen on pakko uskaltaa nostaa riskitasoaan - niin ne muutkin tekevät. Yksikin kaato ensi kaudella olisi positiivinen merkki siitä, että Mikko haluaa ja uskaltaa ottaa sen viimeisen askeleen, joka häneltä vielä puuttuu.

Mikä on arviosi, onko Hirvonen valmis ottamaan tuon puuttuvan askeleen?

Se on hyvä kysymys. Mikko on tähän saakka perustanut ajamisensa varman päälle ajamiseen ja siihen, ettei hän ole ylittänyt sitä kuuluisaa rajaa. Tässä mielessä asenteen muuttaminen voi olla vaikeaa.

Onko Hirvosen lauantaisten ongelmien syyt selvinneet?

Eivät ole. Fordin teknikot tutkivat autoa lauantaina puolitoista tuntia, mutta autosta ei löytynyt mitään teknistä vikaa. Mysteeri on siis yhä ratkaisematta.

Jari-Matti Latvalan kausi oli vaihteleva. Miten kommentoisit Latavalan kautta?

Jari-Matti on vielä keskenkasvuinen nuori mies, joka antaa kaiken maailman olalletaputtelijoiden ja kylänmiesten sotkea keskittymistään itse asiaan. Nopeudesta homma ei ole koskaan Jari-Matilla hitsannut. Hän on vähintään yhtä nopea, ellei jopa nopeampikin kuljettaja kuin Loeb, mutta huippu-urheilussa on kysymys muustakin kuin yhdestä ominaisuudesta. Jari-Matin on kasvettana ennen muuta ihmisenä ja huippu-urheilijana ennen kuin häneltä voidaan odottaa todellista suuruutta. Potentiaalia hänessä, enkä epäile yhtään, etteikö hän voisi myös lunastaa potentiaalinsa ja kehittyä oikeasti yhdeksi lajin suurista. Nyt hän ei vielä sitä ole.

Kommentit (7)

Kirjoita kommentti

Joo ,kyllä rallissa on paska juttu tuo todelliseten haastajien puute..Ensi vuonna on 4 asvaltti kisaa:=( Loab saa varmistella soraralleissa ja ottaa 8 pistettä,Hirvonen on asvaltilla kuitenkin huonompi ,kuin sordo ja lööppi.

juimi
# 26.10.2009 15:07     X Ilmoita asiaton viesti

"Wuorela: Pidän häntä koko moottoriurheiluhistorian kovimpana urheilijana."

Heh, heh..Nyt UL on löytänyt todellisen vitsiniekan asiantuntijaksi. Minulle tulee mieleen ex tempore ainakin 30 kovempaa moottoriurheilijaa. Lisäksi Loeb kilpailee lajissa, jossa kilpailua ei edes kunnolla ole. Jos Loebin kausi menisi oikein huonosti, niin sijoitus olisi sittenkin 2.

Onko asiantuntija kuullut koskaan vaikkapa Valentino Rossista?

Kantona
# 26.10.2009 12:23     X Ilmoita asiaton viesti

Loeb koko moottoriurheiluhistorian kovin urheilija? Aika härski väite. Mielenkiintoista olisi kuulla perustelut, miksi Loeb on parempi kuin esim. John Surtees tai Rauno Aaltonen?

Tietäjä
# 26.10.2009 08:47     X Ilmoita asiaton viesti

Jyskälässä Loeb sanoin Mikon linjoista, että vetää aivan mielettömällä riskillä.. joten eiköhän Mr. Loeb tiedä sen paremmin, kuin Asiantuntija.. no joo.. On totta noi kommentit, että nopeampi se on.. soralla, lumella ja asfaltilla. Ei siinä mitään hävettävää, paras kuski kautta aikojen nostaa kyllä Hirvosen osakkeita raakasti päästä noin lähelle!

Sierailija
# 25.10.2009 19:24     X Ilmoita asiaton viesti

Voit varmaan kertoa miksi hän on myös harmittavan usein soraralleissa Hirvosen tai Latvalan edellä ?
Niillä pätkillä joilla Hirvosella oli "teknisiä ongelmia", niin hän voitti Solbergiä puolella sekunnilla. Sitten kun auto oli "tullut paremmaksi" hän hävisi Solbergille. Jospa Loeb vain meni ne pätkät järkyttävän kovaa. Hieno kausi kuitenkin Mikko ! Pettymys tässä on silti.

Vierailija22
# 25.10.2009 16:14     X Ilmoita asiaton viesti

Loeb on kieltämättä rallihistorian kovin kuski viimeistään tämän mestaruuden jälkeen. Huikee jätkä.
Verrattuna Hirvoseen, Loeb on selvästi nopeampi asfaltilla ja nopeampi myös soralla, lukuunottamatta ehkä Suomen rallia. Siinähän sitä eroa on jo kerrakseen.

Suhari
# 25.10.2009 16:10     X Ilmoita asiaton viesti

Täysin toissijaisista asioista herra Wuorela kirjoittaa. Ei ero Loebin hyväksi tule todellakaan mistään riskinottokyvystä Hirvoseen verrattuna. Ja täysin naurettava on väite, että Latvala olisi Loebia nopempi kuljettaja!
Ratkaiseva ero Loebin eduksi syntyy siitä, että hän on valovuoden edellä suomalaisia asfalttiralleissa.

Kantona
# 25.10.2009 15:26     X Ilmoita asiaton viesti

Lisää aiheesta