Kansikuva

Vettelistä paljastui pelottava piirre - "Saattaa tuhota koko kauden"

Urheilulehden F1-analyytikko Erkki Mustakari varoittaa muita talleja ja F1-faneja Sebastian Vettelin ylivoimaisuudesta.

Eki, kauden avauskisa on pulkassa. Mikä oli avauskisan tärkein opetus?

Kyllä se oli ilman muuta Sebastian Vettelin hirmuinen ylivoima. Kovin juttu ei ollut se, että Vettel ajoi ylivoimaiseen voittoon, vaan, että hän oli niin valtavan paljon nopeampi kuin tallikaverinsa Mark Webber. Vettel teki vielä viime kaudella virheitä ja opetteli voittamista, ja vaikka hänellä oli ylivoimainen auto, hän oli silti lähellä munia maailmanmestraruuden. Mestaruuden voittaminen on kuitenkin nostanut Vettelin itseluottamuksen kokonaan uudelle tasolle. Voisin jopa sanoa, että se, mitä Australiassa nähtiin, oli pelottavaa. Jos Red Bullilla on yhtä ylivoimainen auto kuin viime kaudella, niin tämä Vettel, joka voitti Autsralian kisan itsevarmuutta uhkuvan esityksen jälkeen, karkaa muilta taivaanrantaan ja tuhoaa ylivoimaisuudellaan koko kauden.

Onko Red Bull sitten ylivoimainen?

Se on se kysymys, johon me kaikki haluamme nyt vastauksen - ja mielellään vielä nopeasti. McLarenilla oli vaikea talvi, mutta Australian viikonloppu oli heidän kannaltaan lupaava. Ferrari oli sen sijaan pettymys. Yksi kisa on yksi kisa, eikä sen perusteella kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jos Red Bull ja Vettel ovat yhtä murskaavia myös parissa seuraavassa kisassa, silloin tilanne alkaa näyttää muiden tallien kannalta uhkaavalta. Itse en aivan vielä tältä istumalta usko, etteivätkö McLaren ja Ferrari pystyisi haastamaan Red Bullia.

McLarenilta ei ennen Australian viikonloppua odotettu kovin paljon, mutta niin vain Lewis Hamilton puristi itsensä kisassa toiseksi vaikka auton pohjalevy oli kisan loppua kohden vähän irrallaan. Miltä Mäkkien tilanne näyttää avausviikonlopun jälkeen?

Paljon paremmalta kuin ennen viikonloppua, se on ainakin helppo todeta. Tallissa on kaksi maailmanmestaria ja jos auto on kilpailukykyinen Red Bullin kanssa, niin varmasti sieltä löytyy myös vauhtia. Erityisesti Hamiltonin tekemistä on ihailtavaa seurata, sillä mies pystyy ajamaan kovaa vaikka kaikki releet eivät autossa olisikaan kunnolla paikallaan. Se on ominaisuus mikä erottaa Hamiltonin Buttonista. Eikä McLarenia kannata muutenkaan aliarvioida. Huipputalli pystyy reagoimaan omiin ongelmiinsa nopeasti ja tehokkaasti, kuten Mäkkien kohdalla nähtiin. Olen varma, että McLaren on ensimmäinen talli, joka voi onnistua tavoittamaan Red Bullin autojen suorituskyvyssä. Se ei tapahdu välttämättä vielä parin seuraavan kilpailun aikana, mutta viimeistään Euroopan sesongin alkaessa erot suorituskyvyissä tulevat kaventumaan.

Ferrarin suoritus oli talven testien valossa pettymys. Mistä se johtui?

Jälleen kerran kävi toteen, että testit ovat testejä ja kilpailut kilpailuja. Niin se vaan on, että turhan jauhaminen loppuu kun aletaan ajamaan kilpaa. Ferrarin puolustukseksi on sanottava, että alkukauden kilpailut opettavat kaikkia miettimään renkaiden järkevämpää käyttämistä ja sillä alueella Ferrarin viikonloppu ei mennyt ihan nappiin. Fernando Alonson taistelu neljänneksi osoitti sen, kuinka hyvä kuljettaja hän on, vaikka kaikki asiat eivät ihan kohdallaan olleetkaan. Felipe Massan kohdalla on pakko sanoa,  että homma ei ole hänellä niin hyvin hallussa kuin muutama kausi sitten. Massa saa kyllä katsella peiliin, kun hän miettii, miksi molemmat Sauber-kuljettajat, Kamui Kobayashi ja Sergio Perez, ajoivat häntä ennen ruutulipulle - olkoonkin, että Sauber-veljet hylättiin kisan jälkeen.

Klikkaa tästä ja tilaa Urheilulehti kolmeksi kuukaudeksi superedulliseen tarjoushintaan 19,95!

 

Uusimmat uutiset