Kansikuva

Selvät syyt Räikkösen tilanteeseen - ei vielä ihan pihalla!

McLarenin Lewis Hamiltonista tuli Kanadassa kauden seitsemäs F1-voittaja. Urheilulehden Erkki Mustakarin mukaan Kimi Räikköstä ei pidä laskea ulos MM-taistelusta, vaikka odotettua podiumsijaa ei tullutkaan.

Eki, Sergio Perez ajoi 15. lähtöruudusta yhden pysähdyksen taktiikalla kolmanneksi. Räikkönen veti puolestaan 12. lähtöruudusta samalla taktiikalla kahdeksanneksi. Mikä suomalaisella mätti?

Perez osoitti selvästi sen, että Sauberin C31-auto on renkaiden kulutuksen kannalta Lotusta parempi. Perezin etuna oli toki se, että hänellä oli kumpaankin vetoon uudet renkaat, kun Räikkönen joutui turvautumaan jo käytettyihin super-pehmeisiin renkaisiin jälkimmäisellä vedollaan. Kilpailun loppua kohti Perez pystyi koko ajan kiristämään vauhtiaan. Kilpailun jälkeen Räikkönen ei kritisoinut omaa autoaan lainkaan, mutta myönsi, että varikkopysähdys ei mennyt aivan nappiin ja sen seurauksena hän jäi radalle palattuaan liian monen hitaamman taakse ja se vei paremman loppusijoituksen.

Romain Grosjean tuli Hamiltonin perässä ruutulipulle toisena. Voiko vetää yhteen, ettei Lotus ole kuitenkaan jäänyt muita jälkeen?

Grosjeanin loistava ajo osoitti, että kun Lotuksella pääsee aloittamaan kilpailun lähempänä kärkeä,  autolla voi taistella kilpailujen voitoista.

Kannattiko yhdenpysähdyksen taktiikka Kanadassa?

Ei oikeastaan. Voittaja Lewis Hamilton teki kaksi pysähdystä, joten siitä voi vetää johtopäätökset. Ja Ferrarin Fernando Alonson kohdalla yhden stopin taktiikka ei kestänyt, vaan hän joutui viimeisten kierrosten aikana päästämään niin Grosjeanin, Perezin kuin Vettelinkin ohitseen. Taktiikoiden merkittävin ero kulminoitui varikkopysähdysten nopeuteen. Samalla tuli jälleen kerran todistettua se, että yksi osa menestyksestä muodostuu yhä edelleen nopeista varikkopysähdyksistä.

Seitsemän osakilpailun jälkeen sarjassa on nähty seitsemän eri voittajaa. Onko nyt tultu vaiheeseen, missä uusien voittajien esiin tuleminen on jatkossa vaikeampaa?

On jo todennäköisyyksienkin perusteella melko varmaa, että nyt ollaan tilanteessa, missä joku jo voittoon yltänyt kuljettaja tekee sen uudestaan. Näkisin kuitenkin, että Lotus-kaksikko Räikkönen- Grosjean omaa kaikki mahdollisuudet voittamiseen. En laske pois myöskään, jälleen kerran tekniikan pettämisen seurauksena keskeyttämään joutunutta, Mercedeksen Michael Schumacheria. Hän ajaa omien sanojensa mukaan parasta Mercedes-kauttaan, vaikka epäonni ja virheet ovatkin pudottaneet hänet jo kauaksi kärjestä.

Ovatko useat vastoinkäymiset ja niiden seurauksena heikohkot kilpailut pudottamassa Kimi Räikkösen ulos maailmanmestaruustaistelusta?

Kilpailuja on vielä 13 ajamatta ja vaikka Räikkösen piste-ero nyt johtoon siirtyneeseen Hamiltoniin on 33 pistettä, Räikkönen ei tarvitse kuin pari palkintosijaa jonkun voiton lisäksi ja tilanne on täysin toinen. Jopa McLarenin Jenson Button, joka on jäänyt tallikaveristaan peräti 43 pistettä, on Räikkösen tapaan edelleen mukana mestaruustaistossa.

Grosjeanin kakkostila ja Räikkösen pisteet nostivat Lotuksen valmistajien sarjassa kolmanneksi. Pystyykö talli jatkossa pitämään taakse pudonneen Ferrarin ja Mercedeksenkin takanaan?

Lotuksen kannattaa nyt iloita siitä, että se on heti Red Bullin ja McLarenin takana. Lotuksen voimana on se, että tallin molemmat kuljettajat ovat keränneet mukavasti pisteitä, kun toistaiseksi Ferrarin ja Mercedeksen pistemäärät ovat lähinnä vain Alonson ja Nico Rosbergin keräämiä. Siihen asti kun Ferrarin Felipe Massa ja Mercedeksen Michael Schumacher saavat aikaiseksi kunnon sijoituksia ja niiden myötä kunnon pisteitä, Lotus pysyy niiden edellä. Ei ole mitään syytä, miksi ei Lotus pystyisi pitämään toistaiseksi saavuttamaansa sijoitusta aina kauden loppuun asti. Se edellyttää kuitenkin, että auton kehittyminen jatkuu läpi kauden eikä hidastu tai pysähdy missään vaiheessa.