Kansikuva

Red Bullin juhlissa vaaran merkkejä - "Vettel voi vielä kaatua"

Erkki Mustakari ei usko Red Bullin olevan niin ylivoimainen kuin kauden kaksi ensimmäistä GP:tä ja Sebastian Vettelin repäisemä 24 pisteen MM-johto väittävät.

Eki, Red Bullin Sebastian Vettel otti Malesian GP:ssä kauden toisen voittonsa ja johtaa MM-sarjaa jo 24 pisteen erolla McLarenin Jenson Buttoniin. Onko MM-taistelu jo ratkennut?

Ei ole. Toki kaikki näyttä nyt ruusuiselta Sebastian Vettelin kannalta, niin tilanne voi vielä muuttua ja siitä saatiin ensimmäiset näytöt täällä Malesiassa.

Malesiassa? Mitkä ne näytöt olivat?

Vettel oli aika-ajoissa vain 0,1 sekuntia Hamiltonia nopeampi, kun vastaava ero kauden avauksessa oli 0,8 sekuntia. Malesiassa Hamiltonin tallikaveri Jenson Button hävisi Vettelille vain 3,2 sekuntia, kun Australiassa Vettelin voittomarginaali Hamiltoniin oli yli 22 sekuntia. Jo näiden esimerkkien perusteella McLaren on selvästi tavoittanut Red Bullia. Tähän on helppo sanoa, että tuskin Vettel veti kisan loppua ihan tosissaan säästäen sekä renkaita että erityisesti autonsa moottoria, ja se on varmasti juuri niin, mutta niin ajeli myös Button. Vettel on toki suosikki MM-sarjassa, mutta hänet voidaan vielä tavoittaa ja kaataa. 

Renault osoitti jo toistamiseen, että sillä on erinomainen auto. Voisiko sillä autolla olla mahdollisuuksia jopa voittoon asti?

On se mahdollista, mutta se vaatii kyllä matkaan hieman onnea. Auto on luotettava ja nopea ja tallin rengastaktiikka onnistui sekä Melbournessa että täällä Sepangissa erinomaisesti. Vaikka Nick heidfeld ja Vitali Petrov ovatkin tehneet hyvää työtä, voin vain kuvitella, kuinka kipeästi tallin päällikkö Eric Bolullier kaipaa Robert Kubicaa takaisin ajohommiin, sillä Kubica on kuitenkin eri sarjan mies.

Malesian kilpailussa nähtiin paljon ohituksia ja myös paljon varikkostoppeja renkaiden vaihtamisen takia. Onko niin, että uudet säännöt toimivat kuten niiden odotettiinkin toimivan?

Pakko sanoa, että uusien sääntöjen hyvät puolet tulivat hienosti esille Malesian kilpailussa. Näimme monta aukeavan takasiiven avulla tehtyä ohitusta, näimme monta kamppailua, jossa KERS-järjestelmää käyttävä kuljettaja pystyi puolustamaan sijoitustaan ja näimme, että renkaista on pidettävä hyvää huolta, jos mielii ajaa kisan loppuun asti riittävän kovalla nopeudella. Kaksintaisteluja oli useita läpi koko kilpailun ja voidaan kai väittää, että jos Sebastian Vetteliä ei olisi ollut kisassa mukana, koko show olisi ollut suorastaan herkullisen hyvä.

Heikki Kovalainen oli kisassa 15. Oliko tulos hyvä?

Tulos sellaisenaan ei ollut kummoinen, mutta tapa, jolla Heikki ajoi kilpailun läpi, antaa uskoa ja aihetta odottaa jatkossa parempaa. Heikki pystyi kisan kuluessa ajamaan kierrosaikoja, joilla ei ollut mitään hävettävää Force Indian, Toro Rosson, Williamsin eikä edes Mersun kuljettajien ajamiin kierrosaikoihin verrattuna. Itse asiassa kyyti oli pitkät tovit ihan yhtä hyvää kuin näillä mainittujen tallien kuljettajilla. Kunhan Lotuksen miehet saavat auton ja koko tallin toiminnan luotettavuuden paremmalle tasolle, silloin kuljettajat pystyvät paremmin säätämään autoa ja sitä kautta etsimään autoihin lisävauhtia. Sitä on vaikea tehdä, jos harjoitukset menevät muurilla muiden ajoa seuratessa. Malesian kilpailu oli ensimmäinen esimerkki siitä, että Team Lotus ja T128-auto ovat ihan oikeasti ”oikealla tiellä”.