Kansikuva

Räikkösen saatava auto iskuun – ”Ei mitään pyyhettä kehään”

Kimi Räikkösen aika-ajo Kanadassa oli pettymys. Urheilulehden Erkki Mustakari muistuttaa, että Kanadassa ohittaminen on kuitenkin mahdollista.

Eki, Kimi Räikköseltä odotettiin enemmän kuin vain 12. lähtöruutu. Mitä tapahtui?

Räikkösellä oli Lotuksessaan hydrauliikkaongelmia ja sitä myötä tuli tyytyminen 12. lähtöpaikkaan. Mutta eiköhän talli kuitenkin onnistu korjaamaan auton lukkoa säätelevän hydrauliikan kuntoon ja sen jälkeen paljon riippuu siitä, kuinka hyvää vauhtia Räikkönen pystyy kilpailussa ajamaan. Tärkeintä on kuitenkin selvitä lähtörytäkästä ehjänä. Viime vuosina Montrealin kisoissa on ajanut maaliin keskimäärin vain 13 autoa. Tiedoksi, että Räikkönen itse vannoi aika-ajon jälkeen, ettei tässä vielä kannata heittää pyyhettä kehään.

Oliko Kanadan GP:n aika-ajo nyt ensimmäinen sellainen ajojakso, joka osoitti huipputallien vihdoinkin oppineen käyttämään renkaita vahvasti?

Ei. Aika-ajo ei vielä selvittänyt sen suhteen juuri mitään. Lopullinen totuus renkaiden hyödyntämisestä selviää vasta kilpailussa. Aika-ajot eivät ole aiemminkaan tällä kaudella selvittäneet tätä asiaa. Kun ajetaan vain muutama kierros, on tärkeämpää saada auto sellaiseen iskuun, että kuljettaja luottaa siihen ja uskaltaa ajaa aivan renkaiden ja auton sallimilla äärirajoilla. Vasta kilpailu paljastaa sen, kuka saa renkaat toimimaan hyvin myös pitkissä vedoissa. Neljä edellistä kilpailua on voitettu paalupaikalta ja sen perusteella Vettelillä on erinomaiset asemat sunnuntaiseen kilpailuun. Mutta muistetaanpa, että viimeisistä kymmenestä kisasta Montrealissa voittaja on vain kolmesti ollut paalukuski. Tällä radalla voi ohittaa ja se vaikuttaa asiaan.

Sunnuntaiksi on luvassa erittäin lämmintä ja aurinkoista säätä. Mitä vaikutuksia?

Kaikki pitkät vedot ajettiin perjantaina selvästi viileämmässä kelissä. Näin ollen kenelläkään ei ole suurta varmuutta sen suhteen miten renkaat kestävät täällä kuumalla asvaltilla. Kuuden jo ajetun osakilpailun jälkeen kaikilla on silti jo paljon enemmän tietoa ja ymmärrystä siitä, kuinka renkaat saadaan oikeisiin lämpötiloihin, sekä kuinka ne saadaan kestämään riittävän pitkään suorituskykyisinä.

Red Bullin Sebastian Vettel paalulla, toisessa ruudussa McLarenin Lewis Hamilton ja kolmannessa Ferrarin Fernando Alonso. Kuka on vahvin?

Luonnollisesti paljon riippuu lähdöstä - ja siitä, kuinka kärki selvittää radan kaksi ensimmäistä mutkaa. Jos alusta selvitään rytäkättä, laittaisin rahani likoon Alonson puolesta. Ferrari osoitti jo Monacossa, että muutokset ovat tehneet tallin autosta selvästi alkukautta kilpailukykyisemmän. Vahvasti vaikuttaa siltä, että tässä kisassa on tarjolla jollekin jo voittaneelle kuskille kauden toinen voitto. Pitäkää silmällä kärkiruutujen lisäksi myös neljännen ruudun Mark Webberiä, ja miksei myös viidennen ruudun Nico Rosbergia.