Räikkönen vastasi jymypaukusta - "Tulikuuma kaasujalka tallella"

Toimitus 22.4.2012 21:01
Räikkönen vastasi jymypaukusta - "Tulikuuma kaasujalka tallella"

Getty Images

Urheilulehden Erkki Mustakarin mukaan Lotuksen Kimi Räikkösen toinen sija Bahrainin GP:ssä oli jymypaukku. Suomalaiskuski nousi 11. lähtöruudusta GP:n kakkoseksi.

Eki, paalulta startannut Red Bullin Sebastian Vettel vei lopulta GP-voiton, mutta Kimi Räikkönen ei paljoa jäänyt?

Hänellä oli voittoonkin pienet mahdollisuudet, mutta ne sulivat silti suurelta osin jo lauantain aika-ajossa, kun hän ei päässyt mukaan viimeiseen osioon. Keskikastin lähtöruudusta nouseminen kärkeen syö resursseja. Siitä huolimatta Räikkönen taisteli Bahrainin kilpailun voittamisesta ihan tosissaan Vetteliä vastaan, lopulta eväät eivät vain riittäneet.

Onko Kimi Räikkönen noussut jo nyt sellaiselle tasolle, että taistellaan useamminkin osakilpailujen voitoista?

Näin se on. Tämä Bahrainin kilpailu osoitti sen erittäin konkreettisesti. Vaikka Räikkönen aloitti kilpailun 11. lähtöruudusta, nousi hän silti vielä taistelemaan kisan voitosta. Räikkönen ei ole kahden poissaolovuoden aikana menettänyt mitään siitä nopeudesta, ajotaidosta eikä ohittamiseen tarvittavasta rohkeudesta, mikä hänellä oli hyppysissään aikaisemminkin. Sama ”jäänkylmä” rattimies tulikuumalla kaasujalalla vahvistettuna on yhä olemassa.

Onko Räikkönen nyt valmis taistelemaan myös tämän kauden maailmanmestaruudesta?

Räikkönen on siihen jo aivan varmasti valmis, mutta homma edellyttää, että Lotus pystyy kehittämään autoa koko ajan sellaisella aikataululla, että suurten tallien menopelit eivät mene menojaan edelle. Tiettyyn pisteeseen asti Räikkönen pystyy korjaamaan auton heikkouksia ajotaidoillaan, mutta jos auton kyyti ei riitä, niin mestaruudet jäävät unelmiksi.

Miten on selitettävissä se, että neljässä kilpailussa voitot on otettu neljän eri tallin autolla?

Ensinnäkin kärkitallien autojen suorituskyvyissä erot ovat pienemmät kuin viime vuonna. Toinen syy on siinä, että Pirellin täksi kaudeksi valmistamat renkaat ovat nostaneet renkaiden käyttämisen aivan keskeiseen asemaan, kun miettii niiden kestävyyttä ja hyväkuntoisena pitämistä pitkissä vedoissa. Lyhyissä vedoissa, kuten aika-ajoissa, asiaa ei tarvitse kenenkään surra, mutta yli 20 kierrosta käsittävistä vedoissa ajotyyli ja sen mukauttaminen auton säätöihin on avain menestykseen. Toistaiseksi nähtyjen kisojen perusteella Kimi Räikkösen ja Lotuksen tilanne näyttää tältä osin vähintäänkin hyvältä.

Nyt on edessä kolmen viikon tauko ennen Espanjan GP:tä Barcelonassa. Mitä näiden viikkojen aikana tapahtuu?

Tärkein yksittäinen asia on, että viikon kuluttua ajetaan Mugellon radalla Italiassa kolmen päivän testit. Siellä kaikki kokeilevat jälleen uusia autoihin rakennettuja päivityksiä. Onnistujat ottavat varmasti hyppäyksen suorituskyvyssä eteenpäin.

Keneltä odotat kehitysaskelia?

Eniten suuresta päivityspaketista on puhunut Ferrari, jonka uutta starttia kauteen odotan mielenkiinnolla. 2010 Ferrari onnistui loistavasti kauden aikana kehittämään autoaan, mutta nyt on vielä kysymysmerkki onnistuuko sama. Toinen talli, jolta on odotettava paljon on Caterham. Sen on pakko saada jotakin hyvää aikaiseksi, muuten Heikki Kovalaisen kaudesta tulee todella pitkä. Ja sitten on uskottava siihen, että Lotuksen hyvä vire jatkuu. Kuten sanottu, se on edellytys Kimi Räikkösen hyviin esityksiin myös jatkossa.