Kansikuva

Huikea voitto - "Mutta yhdelle tallille selvisi pari asiaa"

Mercedes-kuski Nico Rosberg juhli GP-voittoa Kiinassa, mutta Lotuksen Kimi Räikkönen epäonnistui. Urheilulehden Erkki Mustakari kehuu Mercedeksen kehitystyötä.

Mercedeksen renkaat eivät kuluneetkaan heti ruvelle, vaan paalulta lähtenyt Nico Rosberg ajoi lopulta F1-uransa ensimmäisen GP-voiton. Missä mennään Eki?

Nico Rosbergin ajoesitys Kiinassa oli kylmäpäinen ja aseista riisuva. Tähän asti Mersun auto on tosiaan syönyt renkaat nopeasti ja menestysmahdollisuudet ovat valuneet sitä myöten hiekkaan, mutta tallin työ asian kimpussa on selvästi tuonut tulosta. Rosbergilla ei ollut mittavia ongelmia renkaidensa kanssa ja hän pystyi pitämään johtonsa vaikka McLarenin Jenson Button sitä  yritti ahdistellakin. Myös onni oli puolella. Rosbergin ensimmäisellä voitolla on hänelle suuri merkitys tietysti myös henkisesti. GP-voittajana voi vihdoinkin astua isän varjosta pois.

Rosberg nousi kuljettajien pistetaulukossa kuudennelle sijalle. Voiko hän nousta myös mestaruustaistelijaksi?

Jos kyyti ja varmuus ovat jatkossa täällä tasolla, niin miksi ei – mahdollisuuksia on. Tässä kaikkiaan 20 osakilpailua sisältävässä sarjassa on ajettu vasta kolme kilpailua, joten monia asioita ehtii vielä tapahtumaan ennen kuin lopulliset mestaruustaistelijat ovat selvillä. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä, että sarjasta on tulossa paljon tasaisempi kuin esimerkiksi viime kaudella.

Kimi Räikkösen 14. sija ei kerryttänyt kuskin MM-pistesaldoa. Lotus-tallin kahden pysähdyksen taktiikka ei sitten onnistunut?

Ei onnistunut. Eikä varsinkaan juuri Räikkösen kohdalla. Ensimmäinen veto pehmeillä renkailla oli kymmenen kierroksen mittainen. Toinen veto kovilla renkailla oli 18 kiekkaa ja kolmas veto kovilla sitten 28 kierroksen mittainen. Siinä viimeisessä vedossa oli kierroksia noin kymmenen liikaa. Yksi stoppi lisää vaikka kierroksella 36 olisi veikkaukseni mukaan taannut ainakin mukavan pistesijan. Nyt sitten selvisi Lotuksellekin, että tällaisilla radoilla keskikova medium-rengas ei kestä noin pitkää vetoa.

Mutta Räikkösen tallikaveri Romain Grosjean pääsi nyt maaliin asti ja oli kisan kuudes. Mitä ajatuksia tämä herättää?

Grosjean teki toisen stoppinsa neljä kierrosta Räikköstä myöhemmin ja onnistui kahdella stopillaan ottamaan kisassa tämän kuudennen sijansa ja pääsi ensimmäistä kertaa ruutulipulle asti. Tästä voi myös päätellä että, jos Räikkönen olisi pystynyt vetämään vähän pitemmän toisen vedon, lopputulos olisi voinut olla tallikaveria parempi. Räikkösen nopein kierros oli vasta 18. nopein koko porukasta, osaltaan se myös selittää, mistä hän jo aika-ajon jälkeen puhui kommentoidessaan nopeuttaan. Kyyti ei vain ollut kohdallaan ja lopulta taktiikkakin petti.

Seuraava kisa on jo ensi viikonloppuna Bahrainissa. Mitä odotat?

Bahrainin rata ei ole niin kova renkaille kuin mitä oli Shanghain rata, joten useimpien kohdalla renkaiden kestävyys tuskin tulee olemaan se suurin murhe. Varsinkin kun siellä kuivan kelin rengas-seokset ovat täsmälleen samat kuin täällä Shanghaissa. Eikä Bahrainissa tarvitse murehtia mistään sadekuuroista. Mainitaanpa tähän liittyen vielä, että kun Nico Rosberg keväällä 2006 aloitti F1-uransa Bahrainin radalla, hän ajoi debyyttikisassaan Williamsilla kilpailun nopeimman kierrosajan. Kisassa hän päätyi sitten sijalle seitsemän. Samaisella radalla hän varmisti GP2-sarjan 2005 mestaruuden. Hän otti kummassakin sen sarjan eri kisassa voitot ja oli ensimmäinen GP2-kuljettaja joka siihen pystyi. Näitä saavutuksia peilaillen en olisi suuremmin yllättynyt, vaikka hän onnistuisi jälleen tekemään jotakin isoa.

Bahrainin kisa on ollut paljon tapetilla. Ajetaanko se ylipäätään?

Niin se Bernie Ecclestone kovasti vakuuttaa, mutta tässä on vielä monta päivää välissä.

Uusimmat uutiset