Espanjalainen ihme – Auton rakennustaito on tallella

Mari Salmela 14.5.2012 00:44
Espanjalainen ihme – Auton rakennustaito on tallella

Pastor Maldonado (Getty Images)

Williamsin Pastor Maldonado teki ihmeen ja voitti Espanjan F1 GP:n. Urheilulehden Erkki Mustakari selvittää, miksi voitto Williamsilla oli mahdollista.

Eki, kuinka se on selitettävissä, että talli joka viime kaudella oli sarjassa vasta yhdeksäs ja sai kasaan koko kauden 2011 aikana vain viisi pistettä, on nyt voittaja?

Williamsilla on osattu rakentaa paljon viime kautta parempi auto. Koko se porukka, joka on ollut vastuussa niin Williams-auton suunnittelusta kuin sen rakentamisestakin, ovat tehneet loistavaa työtä. Tekniseksi johtajaksi palkattu Mike Coughlan ja ratatoimintojen päälliköksi hankittu Mark Gillan ovat asiansa osaavia miehiä. Williamsin vahvan kehitysohjelman lisäksi nyt eletään aikoja, jolloin eri tallit onnistuvat ajamaan kisoissa voittoihin, kun kaikki osuu nappiin. Voittaminen perustuu kuitenkin suurelta osin siihen, miten eri tallit onnistuvat eri radoilla hyödyntämään renkaansa parhaiten.  Lisäksi taktiikan ja kuljettajien ajosuoritusten on tietysti osuttava kohdilleen.

Voiko Williamsilta odottaa hyviä tuloksia myös jatkossa?

Williamsin auto on ollut koko kauden selvästi nopeampi kuin viime kaudella, joten ei tarvitse puhua onnistumisesta vain tämän viikonlopun aikana Barcelonassa. Talli on jo noussut vahvasti mukaan ahdistelemaan sarjan kärkitalleja. Parin viikon kuluttua ajettava Monacon GP on seuraava testi, missä näemme onko tallilla edellytyksiä kärkikastissa pysymiseen. Pakko mainita, että tätä voittoa tietysti latistaa se, että tallin tiloissa oli voittojuhlien aikaan tulipalo. Yhteensä yhdeksän henkilöä tarvitsi lääkärin hoitoa. 

Kimi Räikkönen oli Bahrainissa toinen ja nyt kolmas. Nousu palkintopallille taisi olla jopa oletusarvo?

Olihan se, ja varsinkin kun neljännestä ruudusta matkaan lähtenyt Räikkönen ohitti tallikaverinsa jo heti alussa. Räikkönen manasi itsekin, että voitto on yhä ottamatta joten 100 prosenttisen tyytyväinen ei voi olla. Vaikka Lotus on sinällään kilpailukykyinen, ei auton nopeus Barcelonassa riittänyt muuhun kuin sijoituksen pitämiseen. Myös taktiikat tarvitsevat lisähiontaa.

Vahvistaako Fernando Alonson toinen sija uskoa siitä, että Ferrari on nyt saanut autonsa ajan tasalle?

Nopeammaksi se on kyllä saatu, mutta ei riittävän nopeaksi.  Alonsokin totesi tämän saman heti kilpailun jälkeen. Ja nopeus näkyy vain yhtenä tallin suorituksena.  Felipe Massa oli vasta kilpailun 15:s. Täytyy silti seurata miten pari seuraavaa kilpailua tallilta sujuvat ja tehdä vasta sen jälkeen tarkempi analyysi.

Mistä muuten johtuu se, että olemme nähneet viidessä tällä kaudella ajetussa kilpailussa viisi eri voittajaa?

Merkittävin syy on se, että kärkitallien kesken puhtaat suorituskykyerot ovat selvästi kaventuneet. Kun sen lisäksi ymmärrys uusien, pehmeämpien Pirellin renkaiden osalta on vielä monessa tallissa vasta selkiytymässä, yllätyksiä on jatkossakin luvassa. Jos jonkun mielestä tämän hetken tilanne on huolestuttavan epäsäännöllinen ja vaikeasti ennakoitava, niin kyllä kuljettajillakin on edelleen oma tärkeä osansa hyvissä tuloksissa. Ei voi olla sattumaa, että viiden kisan jälkeen kuljettajien pistetaulukon kärjessä komeilee neljä entistä maailmanmestaria, neljästä eri tallista. Järjestyshän on Sebastian Vettel – Fernando Alonso – Lewis Hamilton – Kimi Räikkönen. Kun vielä kuudentena on Jenson Button, niin kyllä menestyminen vaatii edelleen myös ajopuolen vankkaa osaamista.

Oliko Michael Schumacherin peräänajo Bruno Sennan Williamsiin vanhan mestarin virhe?

Mielestäni Schumacher astui samaan miinaan, kuin Mark Webber Valenciassa toissa vuonna, kun hän osui Heikki Kovalaisen auton perään. Sennan aikaisempi jarruttaminen mutkaan tuli hänelle yllätyksenä ja sellaisessa tilanteessa ei kuljettaja ehdi kissaa sanoa, kun rytisee. Schumin virhe ja sillä sipuli, hän sai siitä viiden lähtöruudun rangaistuksen.