Kupila: Helsingin pitää kieltäytyä EM-kisoista

Toimitus 5.11.2009 11:51
  41   3 Kommentoi

Torstain Urheilulehden mukaan Helsinki saa lähes varmasti yleisurheilun EM-kisat vuonna 2012 ja Antti Pihlakoski on nousemassa EAA:n puheenjohtajaksi. Toimituspäällikkö Jari Kupilan mielestä Helsingin tulisi vetäytyä EM-hankkeesta.

Jari, miten niin Helsinki on ykkösehdokas kisaisännäksi?
Siten niin, että kukaan muu ei halua kisoja, kun Euroopan Yleisurheiluliitto ensi maanantaina asiasta päättää. Kisat järjestetään yhtä aikaa jalkapallon EM-kisojen kanssa ja muutama viikko ennen olympialaisia. Kaikkia muualla paitsi Suomessa ollaan sitä mieltä, ettei sellaisissa kisoissa ole mitään järkeä.

Miksi Helsinki sitten hakee kisoja?
Todella hyvä kysymys. Toki on niin, että Suomessa jalkapallon asema ei ole niin vahva ja kisat voisivat juuri ja juuri toimiakin. Katsomoon riittää hulluja suomalaisia tekemään kisataloudesta toimivan, vaikka eurooppalainen mielenkiinto olisi nolla. Mutta silti olen sitä mieltä, että Urheiluliiton kannattaisi vetäytyä hankkeesta kun se vielä kunnialla onnistuu.

Miksi?
Yksinkertaisesti siksi, että suomalaisen yleisurheilun resurssit tulisi suunnata olennaisimpiin tavoitteisiin. Meillä on valmennuspuolella saatu aikaan muutama hyvä päätös, mutta lajin perustason kunnostamisessa tarvitaan silti kaikki voimat. Urheiluliitolla on pakkomielle hakea jatkuvasti erilaisia arvokisoja, mutta ikävä kyllä ne syövät lajin vapaaehtoiskoneistojen voimat urheilun kehittämisestä. Se nähtiin jo 2005 MM-kisojen yhteydessä, ja pahaa pelkään, että EM-kisoissa se toistuisi.

Mikä SUL:n logiikka on?
Kai tässä yritetään pitää lajin imagoa yllä. Ja kyllä kisat mainostemppuna toimivatkin, mutta ikävä kyllä se samalla kätkee todellisuuden siltä, että kisakulissien takana yleisurheilun arki on ongelmia täynnä. EM-kisojen sijasta kannattaisi ohjata voimia nuorisotyöhön ja huippuvalmennukseen. Jos imagosyistä halutaan kisoja Suomeen, kannattaisi arvokisoja mielummin palauttaa Suomi kovanluokan GP-kisan jokavuotiseksi järjestäjäksi.

Miten tähän liittyy Antti Pihlakosken ehdokkuus EAA:n puheenjohtajaksi?
Ei tarvitse olla erityisen hurahtanut salaliittoteoreetikko nähdäkseen asioiden yhteys. Helsingin kisaisännyys ja Suomen profiloituminen eurooppalaisen yleisurheilun huolenkantajana varmistaisi Pihlakosken valinnan. Sinänsä Pihlakosken valinta ei olisi huono asia, mutta ei se saa suomalaisen yleisurheilun ykköstavoite olla.

Kommentit (23)

Kirjoita kommentti

Hyvä Kupila, täyttä asiaa. EM kisat vähän ennen olympialaisia. Ei mitään järkeä.

Vierailija
# 5.11.2009 12:02   26   6 X Ilmoita asiaton viesti

Olen kyllä täysin erimieltä. Suomelle on kunnia asia aina kuin saamme tänne maailmanluokan kisat. Olipa sitten samaan aikaan tai samana vuonna mitkä tahansa kisat, niin se on aivan loistava asia. Olen varma, että päällekkäisyyksistä huolimatta mielenkiintoa ja sponsoreita riittää. Samana vuonna järjestettävät olympialaiset tuovat todennäköisesti ennemmin lisähuomiota em-kisoihin kuin vähentävät sitä. Siellähän on monilla urheilijoilla "revanssin paikka" ja moni varmasti jännittää myös jatkuuko oman maan kultamitaliurheilijan hallinta myös näissä kisoissa.
En usko, että jalkapallo vie yhtään katsojaa yleisurheilulta jos kisojen aikataulu osataan yhdessä jalkapallo turnauksen järjestävän tahon kanssa yhteensovittaa.

Täytyy sanoa, että olipa kummallinen kommentti urheilumieheltä, toivottavasti tuo ei ole kovinkaan yleinen mielipide.

Koivu
# 5.11.2009 12:06   10   34 X Ilmoita asiaton viesti

Mihin ylipäänsä yleisurheilun EM-kisoja tarvitaan? Eikö MM- ja olympiakisat ja kultaiset liigat riitä?

Urheilijat varmasti äärimmäisen motivoituneita EM-kisoista kun olympialaiset ovat samana vuonna... Siinä saattaisi yllättävä "kesäflunssa" pyyhkäistä juuri kovimpien urheilijoiden kohdalla ja harmittavasti estää heidän osallistumisen tärkeisiin EM-kisoihin.

Vierailija
# 5.11.2009 12:25   21   4 X Ilmoita asiaton viesti

Maailmanluokan kisat ovat kunnia-asia, mutta eihän sillä perusteella pidä hakea EM-kisoja, joista amerikkalaiset, afrikkalaiset ja aasialaiset huiput puuttuvat? Kupilan mainitsema kovan luokan GP-kisa olisi tapahtumana paljon tasokkaampi.

Rautalanka
# 5.11.2009 13:35   9   2 X Ilmoita asiaton viesti

Haloo Koivu. Mikä ihmeen kunnia-asia tällaiset kisat olisivat. Olympialaisten etukäteisrääppiäiset, joita ei kukaan mitalitoivo (olympia) ottaisi tosissaan. Samaa sarjaa eukonkannon EM kisojen kanssa.

Vierailija
# 5.11.2009 13:47   9   2 X Ilmoita asiaton viesti

Hei, järjestetäänhän Usassakin maanmestaruuskisat ennen olympialaisia tai mm-kisoja. Tämä on yksi sen maan suurimmista urheilutapahtumista ja siellä annetaan kovat näytöt tuleviin vielä kovempiin kisoihin.

Tämähän olisi ihan mahtava näyttöpaikka suomalaisillekkin urheilijoille olympia kisoja ajatellen. Minusta voitaisiin em kisan perusteella valita suurin osa tulevan kesän olympia edustajista yleisurheiluun. Jos ei pärjää em-kisoissa, niin tuskin pärjää olympiakisoissakaan ja toisinpäin. Tälläinen suurtapahtuma toimisi todella hyvänä ponnahduslautana urheilijoille olympia kisoihin ja taas katsojille lisää urheilun mannaa.

Tämä olisi yksi loistava peruste ja toinen kisojen mahtava näkyvyys ja julkisuus. Kaikkien urheilun ystävien pitäisi olla tämän kannalla kun tälläisestä suurtapahtumasta on kyse. Ja olen lisäksi aivan vakuuttunut siitä, että tämä ei ole pätkääkään pois suomen yleisurheilun huippuvalmennukselta, päinvastoin se toisi uutta puhtia, tavoitteita ja pontta.

Koivu
# 5.11.2009 14:04   10   4 X Ilmoita asiaton viesti

Ajatelkaa nyt järjellä. Jos Jukka keskisalo tähtää tosissaan olympialaisiin, ei hän voi EM-kisoihin tulla. Ei ainakaan toisissaan.

Mitä järkeä on järjestää Suomessa kisoja, johon omat kirkkaimmat tähdet eivät voi tosissaan tulla?

Vierailija
# 5.11.2009 14:51   9   3 X Ilmoita asiaton viesti

Koivu on ihan ulalla. Miten USA:n mestaruuskisat ja EM-kisat liittyvät toisiinsa?? Usassa vain oman maan urheilijat kisaavat keskenään edustuspaikoista olympialaisiin ja EM-kisoissa taas jarruteltaisiin loukkaantumisten pelossa. Kukaan täysjärkinen urheilija ei varmasti ole kiinnostunut osallistumaan EM-kisoihin. Ja mitä tulee jalkapallon suurkisoihin yhtä aikaa EM-kisojen kanssa niin satavarmasti futiskisoilla on enemmän katsojia, kuin mitä EM-kisoilla suomessa. Ei veikkausliigan yleisömäärästä voi vetää mitään yhteläisyyksiä sille, kuinka paljon täällä oikeasti on huippujalkapallon ystäviä. Itseäni kiinnostaa äänin 100-0 huippujalkapallo yleisurheilun sijaan. Yleisurheilua katson kyllä varmasti, kun kaikki parhaat ovat samalla viivalla ja ottelevat tosissaan. EM-kisat olisivat suomelle negatiivinen asia!!

Vierailija
# 5.11.2009 16:37   11   3 X Ilmoita asiaton viesti

Jos USA:ssa järjestetään omat olympiakarsinnat ennen olympialaisia niin yhtä lailla Suomessa järjestetään Kalevan kisat ennen olympialaisia. Sensijaan yleisurheilun EM-kisat eivät olympiakesänä kiinnosta ketään varsinkaan, jos ne menevät päällekkäin jalkapallon EM-kisojen kanssa.

Jalkapallo on Euroopassa niin paljon isompi laji, ettei UEFA:n tarvitse sovittaa mitään aikatauluja yhdessä minkään yleisurheilutahon kanssa, vaan se peluuttaa omat futiskisansa silloin kun sille itselleen sopii eli iltaisin. Jos yleisurheilu haluaisi väistää futiksen EM-otteluita, yleisurheilu jouduttaisiin järjestämään päivällä ihmisten ollessa töissä. Ei kuulosta kaupallisesti järkevältä.

Rautalanka
# 5.11.2009 18:52   8   1 X Ilmoita asiaton viesti

Onhan se tietysti vähän näinkin kuin Kupila kirjoittaa... Mutta kyllä myös eurooppalaisille yleisurheilijoille pitää antaa mahdollisuuksia kansainväliseen kilpailuun. Nykyisin EM-kisat on vain neljän vuoden välein, Afrikassa ja Aasiassa mestaruuskisat ovat kahden vuoden välein. Afrikassa kisat ovat myös aina parillisina vuosina. Tietysti yleisurheilu jää kaikkialla jalkapallon varjoon, mutta kyllä kisoja pitäisi ensisijaisesti järjestää urheilijoita eikä tv-katsojia varten.

Olympiavuoden EM-kisat tulevat korvaamaan nykyisen Euroopan Cupin, joka on aikansa elänyt tapahtuma eikä ainakaan minussa herätä mitään kiinnostusta. Esim. tämän vuoden "kirikierros"-kilpailut olivat surkuhupaisaa katseltavaa. Sen sijaan EM-kisat kiinnostaa kovasti ja kisat tulevat olemaan myös monelle urheiljalle vuoden 2012 päätapahtuma. Olympiapaikka on tänä päivänä kuitenkin vain harvojen herkkua. Kisojen ei ole tarkoituskaan olla mikään megaluokan tapahtuma, vaan urheilutapahtuma joka vielä mahtuu Helsingin perinteikkäälle mutta pienelle stadionille. Mitään tämän suurempia kisoja vanha stadion ei tule enää saamaan.

Putte
# 5.11.2009 20:38   8   1 X Ilmoita asiaton viesti

Helsingin pitää ottaa kisat järjestettäväkseen. On hienoa todistaa sitä hetkeä, kun Jukka Keskisalo juoksee Euroopan mestariksi täydellä Olympiastadionilla.

Vierailija
# 5.11.2009 21:03   4   3 X Ilmoita asiaton viesti

Jos EM-kisoja aletaan järjestää kahden vuoden välein, kannattaisi mieluummin hakea niitä kisoja, jotka eivät osu olympiavuodelle eli vaikkapa 2014 tai 2018.

Rautalanka
# 5.11.2009 22:08   7   0 X Ilmoita asiaton viesti

VAIN SUOMESSA VAIN SUOMESSA

kylkyl
# 5.11.2009 23:11   6   2 X Ilmoita asiaton viesti

Vahva epäillys, ettei Keskisalo, eivätkä muutkaan olympialaisiin tähtäävät Euroopan huiput, ota tosissaan näitä kisoja. Pitäs kehittää olympiakesälle kaksi kuntohuippua, riskialtista touhua, kun ei aina tahdo onnistua edes yhden kuntohuipun aikaansaaminen. EM-futiksen ratkaisupelit osuvat samoille päiville, eli Euroopasta ei tule ketään katsomaan. No sitten suomalaiset täyttävät katsomot. Eivät täytä. En usko, että löytyy niin paljon kiinnostusta Euroopan kakkostason yleisurheilijoita kohtaan, kun Ruotsi- maaottelukaan ei täytä katsomoita. Naurettavaa pelleilyä ja rahojen tuhlausta urheiluliitolta. Laittas nämäkin rahat nuorten valmennukseen.

Vierailija
# 6.11.2009 07:36   8   2 X Ilmoita asiaton viesti

On se kummaa, että yleisurheiluunkin pitää saada tällaiset pilipali-kisat niin kuin Jääkiekon MM-kisat on. Ketä kiinnostaa ensi kevään kiekon MM-kisat juuri Olympialaisten jälkeen. Ei ainakaan minua.

Neljän vuoden sykli olisi minun mielestä hyvä kaikille arvokisoille. Pysyy katsojilla mielenkiinto.

TP
# 6.11.2009 10:04   10   1 X Ilmoita asiaton viesti

TP: samaa mieltä, hyvä. Neljän vuoden arvokisasykli, sillä on perinteitä. Jokavuotinen ämäm ja eeäm kisatahkoaminen on teeveeoikeus- ja markkinapelleilyä.

Vierailija
# 6.11.2009 10:09   6   3 X Ilmoita asiaton viesti

Jääkiekosta on pakko kommentoida sen verran, että Suomen Jääkiekkoliitto ei ole missään vaiheessa hakenut minkään olympiakauden MM-kisoja vaan on pitänyt visusti huolen siitä, että kotikisoja ei vesitetä samalla kaudella pelattavalla olympiaturnauksella. Samaa ymmärrystä toivoisi Suomen Urheiluliitolta. Olympiakauden EM-kisat kannattaisi jättää muille.

Tietysti tässä on nyt se ongelma, ettei olympiakauden EM-kisoja halua kukaan muukaan järjestää ja siksi juuri ne kisat saisi helposti. Tähän miinaan ei pidä mennä. Ellei Suomi hae 2012 EM-kisoja, kisat todennäköisesti peruuntuvat hakijoiden puuttuessa tai vaihtoehtoisesti EAA alkaa tyrkyttää kisoja nykyistä paremmilla taloudellisilla ehdoilla. Hakemuksen poisvetämisessä olisi siis pelkästään voitettavaa.

Rautalanka
# 6.11.2009 10:49   4   1 X Ilmoita asiaton viesti

TP:n kanssa täysin samaa mieltä. On todella sääli, että yleisurheilu on lähtemässä tälle jääkiekon viitoittamalle tielle, että arvokisoja järjestetään pahimmassa tapauksessa kahdet vuodessa. Tietenkin joku uinti painii tässä sarjassa vielä aivan omassa kastissaan.

Faktahan on se, että kaikki yleisurheilijat tähtäävät huippukuntonsa tuona vuonna vain ja ainoastaan Lontooseen eikä ketään, todennäköisesti edes suomalaisia, kiinnosta EM-kisat. Luvassa on siis jääkiekon MM-kisojen kaltaiset B-luokan urheiljoiden kisat.

Kuju
# 6.11.2009 12:03   6   2 X Ilmoita asiaton viesti

Tämän jutun ja lehti-versiossa olleen Jukka Härkösen haastattelun jälkeen aiheellista kysyä mikä on Antti Pihlakosken henkilökohtaisten urapyrkimysten vaikutus SUL:n päätöksentekoon.

En keksi muuta loogista syytä hakea EM-kisoja kuin Pihlakosken lobbaaminen. Keksiikö joku jonkun lisäperusteen?

Vierailija
# 6.11.2009 18:53   6   0 X Ilmoita asiaton viesti

Em kisat olisi Suomalaisille loisto juttu,voi pärjätä arvokisoissa!!!Keskisalolla ei mitään jakoa Afrikkalaisia vastaan.Em kisoissa olisi hyvät mitalli mahkut.Keihään heittäjät ovat ainoat jotka pärjäisi Olympialaisissakin.ajatelkaa Suomalaisia pika juoksioita,Pöyhönen oli viides Em kisoisa ja sai paljon julkisuutta,mitä mahiksia meijän pikajuoksioilla on Olympialaisissa?

juimi
# 6.11.2009 20:44   5   3 X Ilmoita asiaton viesti

Em kisat olisi Suomalaisille loisto juttu,voi pärjätä arvokisoissa!!!Keskisalolla ei mitään jakoa Afrikkalaisia vastaan.Em kisoissa olisi hyvät mitalli mahkut.Keihään heittäjät ovat ainoat jotka pärjäisi Olympialaisissakin.ajatelkaa Suomalaisia pika juoksioita,Pöyhönen oli viides Em kisoisa ja sai paljon julkisuutta,mitä mahiksia meijän pikajuoksioilla on Olympialaisissa?

juimi
# 6.11.2009 20:45   4   0 X Ilmoita asiaton viesti

Näytti jo EAA antaneen tiedotteen, jossa Helsinki on tosiaankin ykkösehdokas kisojen saajaksi. Ei näytä siltä, että oltaisiin kieltäytymässä kisoista. Asia päätetään Barcelonassa maanantaina, kun SUL ja Helsingin kaupunki ovat esitelleet hakemuksensa...

Vierailija
# 7.11.2009 22:30   3   0 X Ilmoita asiaton viesti

Siis täysin idioottien puuhastelua. Mites maraton juoksut naisissa ja miehissä. Ei varmala kukaan osallistu EM ja Olympia kisoihin ja mikä on EM-voiton arvolla !
Mites pitkän matkan kisat myös ja kuka meinaa urakoida ennen olympialaisia monia lajeja!

Aivan pölvästien puuhastelua

Idiootein uutinen mitä olen kuullut
# 9.11.2009 17:52   4   0 X Ilmoita asiaton viesti

Kirjoita vastaus

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
CAPTCHA
This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.