Kansikuva

Rönkä: Palloliitto ajaa Baxteria eroamaan itse

Rönkä: Palloliitto ajaa Baxteria eroamaan itse

Juha Tamminen

Urheilulehden päätoimittaja Jukka Rönkä pitää Palloliiton päätöstä Stuart Baxterin jatkamisesta puhtaasti taktisena aikalisänä. Rönkä uskoo Palloliiton pyrkivän ratkaisuun, jossa Baxter eroisi itse tehtävästä talven aikana.

Jukka, Stuart Baxter saa jatkaa A-maajoukkueen päävalmentajana. Miten kommentoit Palloliiton ratkaisua?

Kyllähän päällimmäinen maku tästä ratkaisusta on se, että Palloliitto otti asiassa puhtaasti taktisen aikalisän. Puheenjohtaja Sauli Niinistö korosti useaan otteeseen, että kysymys on selvittelyvaiheesta ja että tässä saumassa ei ollut mitään aikataulullisia pakotteita tehdä nopeita ratkaisuja. Vaikka Niinistö vakuuttikin, että Baxterilla on tuki jatkaa tehtävässä, niin Niinistön puheesta paistoi pitkälle, ettei Baxterilla tosiasiassa ole enää Palloliiton tukea. Jos tuo tuki olisi, se olisi ilmaistu selvemmin ja jämäkämmin.

Jäikö Baxter roikkumaan siis eräänlaiseen löysään hirteen?

Täsmällisempi ilmaisu on se, että Baxteria talutetaan tällä hetkellä hirsipuuta kohti. Olen edelleenkin vakuuttunut, että Baxterin aikakausi Suomen A-maajoukkueessa on tullut tiensä päähän. Nyt kysymys on enää teknisistä asioista: miten ja milloin Baxterin lähtö tapahtuu - ja eroaako Baxter itse vai erotetaanko hänet. Baxterin sopimus on ulottuu vuoden 2011 loppuun saakka ja siinä mielessä Palloliiton kannalta on sama, milloin ero tapahtuu - hänelle on joka tapauksessa maksettava sopimuskauden palkka ellei hän itse eroa. Ja juuri tässä itse eroamisessa on uskoakseni koko Palloliiton nyt tekemän päätöksen ydin: Jos Baxter eroaa oma-aloitteisesti tai tilanne saataisiin neuvoteltua sellaiseksi, että Baxter muodollisesti eroaisi itse, silloin voittaisivat kaikki. Palloliitto säästäisi rahaa - ainakin jonkin verran - ja Baxterin cv:n hen ei tulisi sellaista tahraa, jossa lukisi, että hänet erotettiin Suomen A-maajoukkueen päävalmentajan paikalta.

Eli ennakoitko Baxterin eroavan itse?

Kyllä, eikä kysymys ole vain omasta ennakoinnistani. Samanlainen viesti tuli jo torstaina Palloliiton sisältä.

Milloin tuo mahdollinen ero sitten tapahtuisi ja mitä sen jälkeen tapahtuisi?

Tarkan ajankohdan ennakoiminen on vaikeaa, mutta kysymys on joka tapauksessa viikoista, maksimissaan parista kuukaudesta. Sen jälkeen todennäköisin skenaario on edelleenkin se, että Markku Kanerva vetää karsinnat loppuun ja vuoden 2012 alusta lähtien maajoukkueella on uusi pysyvä päävalmentaja, joka todennäköisesti on Inter Job Dragtsma. Drgatsma teki pitkän jatkosopimuksen Interin kanssa, mutta siinä sopimuksessa on pykälä, joka mahdollistaa hänen siirtymisensä maajoukkueen peräsimeen.

 

Kommentit (66)

Kirjoita kommentti

Suomen maajoukkueen kannattajayhdistys haluaa Baxterin eroavan

Suomen Maajoukkueen Kannattajat ry:n (SMJK) hallitus haluaa jalkapallon A-maajoukkueen päävalmentajan Stuart Baxterin eroavan. Keskiviikkoiltana kokoontunut yhdistyksen hallitus katsoo, ettei Baxterilla ole nykyisessä tilanteessa toimintaedellytyksiä jatkaa päävalmentajan tehtävässä. Huonosti sujunut EM-karsintojen alku on johtanut siihen, että Suomen kisamahdollisuudet ovat käytännössä menneet jo kolmen ottelun jälkeen. Heikot tulokset niin karsinta- kuin harjoitusotteluissa Baxterin aikana ovat lisäksi pudottaneet Suomen sijoitusta kansainvälisen jalkapalloliiton ranking-listalla noin viidelläkymmenellä sijalla. SMJK:n hallitus katsoo, että nyt tarvitaan seuraavia MM-karsintoja silmälläpitäen uusi valmentaja, joka saa joukkueesta enemmän irti sekä luotsaa käynnissä olevat karsinnat kunnialla loppuun.

http://www.suomifanit.com/

Vierailija
# 21.10.2010 08:54     X Ilmoita asiaton viesti

Suomen futis melkein Euroopan 10. joukossa!!!!
Suomi lähestyy Euroopan 10. sijaa, mutta väärä suunta!
FIFA rankingin mukaan suomi on Euroopan 11. huonoin.
Perässä ovat vielä toistaiseksi: 88. Kypros 91. Azerbajjan 104. Wales 110. Islanti 133. Färsaaret 135. Luxemburg 159. Lichtenstein 168. Malta 202. Andorra 203. San Marino

Vierailija
# 20.10.2010 16:21     X Ilmoita asiaton viesti

itse kannatan K€K€n ottamista maajoukkueen koutsiksi, nimittäin pitkässä pallossa ja tiiviissä puolustuspelissä on Huuhkajien tulevaisuus, valitettavasti.

Vasen Koukku
# 20.10.2010 14:32     X Ilmoita asiaton viesti

Jari Litmanen tulee Baxterin jälkeen kun karsinnat on ohi.

Vierailija
# 19.10.2010 11:14     X Ilmoita asiaton viesti

Ykkösvaihtoehto liiton papereissa on Jari Litmanen jos lopettaa peliuransa. Tuskin.

Vierailija
# 19.10.2010 11:10     X Ilmoita asiaton viesti

Sjölund on pelannut maajoukkueessa todella hyvin viime vuosina eikä ole edes kovin vanha, joten kaikenlaisia kommentteja sitä saakin lukea.

gamehoover
# 17.10.2010 13:40     X Ilmoita asiaton viesti

Ainoat toiveet ovat että seuraava valmentaja puhuu suomea, ymmärrettävää sellaista, eikä ole ennemmin ollut missään tekemisissä minkään suomen maajoukkueen valmennuksen kanssa aikaisemmin. Ja joka ei valitse Sjölundia ja montaa muuta enää koskaan joukkueeseen vaan suosii nuorempia joista voi kehittyä vielä jotain.

PirunNyrkki
# 16.10.2010 13:38     X Ilmoita asiaton viesti

Haluaisin "asiantuntijoiden" ottavan esiin kapteeni Hyypiän roolin! Miksi pelaaja joutuu avautumaan iltapäivälehden sivulla? Miksi palloliitto ei ole tietoinen ongelmasta? Olisi myös kiva tietää apupojista ja heidän vaikutusmahdollisuudesta. Miten paljon Huttunen on vaikuttanut ketä on penkillä ja kentällä?

äiti
# 16.10.2010 11:30     X Ilmoita asiaton viesti

Sixten Borström valmentajaks!!

Vierailija
# 16.10.2010 01:42     X Ilmoita asiaton viesti

"Sopimuksessa on pykälä, jotta Lentävä hollantilainen voi siirtyä Suomen maajoukkueeseen". Ja Aamen! Herää kysymys, voisiko sen sopimuksen kaikkine pykälineen jo paljastaa, sillä kaikkihan on ihan selvää! Oliko siinä paperissa se, että Muurinen lähtee lauluun 2011, jos Kanerva tulee hetkeksi paikkaamaan hollantilaista? Tai sitä, että Kanerva tulee vasta 2012 jos Paximies joudutaan pitämään yli tinanvalannan 2010/2011? Kun UL on "paljastanut" niin monta totuutta, en ole pysynyt oikein kärryillä, mutta oletan, että Mika "ihmeidentekijä" Lehkosuo palkataan Espanjan Päävalmentajaksi, tehtävänään espanjalaisten ihmisten hiusten pituuden vaaliminen omaan tyyliin, sillä se on ainoa asia, missä Lehkosuo on ollut karvan verran muita edellä, varsinkin Lahden Mäkelää. Lehkosuon apuvalmentaja muistaakseni on Urheilulehden vanha kolumnisti, jonka meriitit ovat huikeat! Jäikö muuten jotain mainitsematta? Kuten Zico kysyi Lehkosuolta, mestaruus olisi tosi mukava voittaa, Lehkosuo oli ihan hiljaa, kun ei ymmärtänyt piikkiä, ja totesi: " että niinhän se olisi". On aivan mahtavaa, että Lehkosuon kova luonne tulee esiin juuri loppuvaiheessa, jolloin sitä tarvitaan! Joka vuosi Honka on ottamassa kultaa, kun Muurisen taidot tunnetaan, mutta onko Honka se MESTARI????Uskon, että Lehkosuo on loistava valmentaja................OMASTA MIELESTÄ...............

Vierailija
# 15.10.2010 23:48     X Ilmoita asiaton viesti

Päävalmentaja taitaa olla ainoa, jolla liitossa tuntuu olevan mitään vastuuta.

Päin p:sttä menneillä utopioilla ei ole ole mitään vaikutusta. Paperistrategioita saa vääntää millaisia vain. Futiksen suosion hiipuminen ulkoistetaan ja heitetään maajoukkueen piikkiin . Surkealla kaikki sählää valmennusideologialla ei silläkään ole mitään väliä.

Olisiko aika liitossakin tehdä jotain vastuun tarkennuksia ja tulla ulos bunkkerista!!

Kysynpä vaan?
# 15.10.2010 23:46     X Ilmoita asiaton viesti

BAXTERIN JOHDOLLA PUOLAAN JA UKRAINAAN!

Vierailija
# 15.10.2010 23:37     X Ilmoita asiaton viesti

Miks Baxter eroaisi itse, eihän Sihvonenkaan eroa (M)urheilulehdestä!!!

Vierailija
# 15.10.2010 21:46     X Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Suomen materiaali riittää helposti taistelemaan lohkon 2-3 sijasta kaiken mennessä nappiin. Mielestäni ei voi vedota materiaaliin. MM kisoissakin oli Slovenia ja Slovakia ja tällä hetkellä yhtä lohkoa johtaa piskuinen Montenegro. Lähellä MM-kisapaikkaa oli myös Pohjois-Irlanti näin muutamia mainitakseni. Jos hieman tarkemmin katselee noita joukkueita ei niissä niin kummoisia maailman tähtiä ole Suomeen verrattuna. Jokaisella joukkueella on muutamia maailmanluokan tähtiä, mutta niin on ollut/on Suomellakin Esim. Jääskeläinen Valioliigaa jo yli kymmenenvuotta ykkösmaalivahtina tai Hyypiä viimekaudella Bundeksen parhaita puolustajia tai Moisander muutaman vuoden takainen Hollannin mestarin ykköstoppari jne. Jos Taktiikka, Roolitus ja muutenkin kaikki menisi nappiin olisi mahdollisuuksia sijoille 2-3, mutta nyt siellä ollaan lohkon hännilla 3 tappiolla, mistälie johtuu. Baxterin saldo muuten maajoukkueen perämisessä on 5 voittoa, 5 tasapeliä ja 16 tappiota, näytöt on mielestäni selviä.

Vierailija
# 15.10.2010 20:30     X Ilmoita asiaton viesti

Rönkä ei tee videota koska se on lihava!!!! Fatboy

Ojanen
# 15.10.2010 20:29     X Ilmoita asiaton viesti

Jukka Rönkä ja Timo Innanen on palloliiton miehiä, jotka savustavat Baxteria. Palloliitto haluaa näiden ukkojen savustavan Baxter pihalle.

Vierailija
# 15.10.2010 20:06     X Ilmoita asiaton viesti

Jonkun pelaajan isä voisi olla ihan hyvä ratkaisu. Tässä muutamia hyvin Suomen urheilussa toimineita isä/poika ratkaisuja:

Urheilija laji valmentaja sukulaissuhde
===============================
Kalle Palander Alppilajit Jouni Palander Isä
Nico Rosberg F1 Keke Rosberg Isä
Anssi Kankkonen Golf Veikko Kankkonen Isä
Alexei Eremenko jr. Jalkapallo Alexei Eremenko Isä
Atik Ismael Jalkapallo Tatala Ismael Isä
Christina Forssell Jalkapallo Bengt Forssell Isä ja äitä
Jari Litmanen Jalkapallo Olavi Litmanen Isä
Jonne Hjelm Jalkapallo Ari Hjelm Isä
Joonas Kolkka Jalkapallo Eino Kolkka Isä
Mikael Forssell Jalkapallo Bengt Forssell Isä ja äitä
Roman Eremenko Jalkapallo Alexei Eremenko Isä
Sami Hyypiä Jalkapallo Jouko Hyypiä Isä
Saku ja Mikko Koivu Jääkiekko Jukka Koivu Isä
Niklas Hagman Jääkiekko Matti Hagman Isä
Petteri Nummelin Jääkiekko Timo Nummelin Isä
Saku Koivu Jääkiekko Jukka Koivu Isä
Sami Kapanen Jääkiekko Hannu Kapanen Isä
Kimmo Kinnunen Keihäs Jorma Kinnunen Isä
Taina Kolkkala (Uppa) Keihäs Aatto Uppa Isä
Tero Järvenpää Keihäs Pentti Järvenpää Isä
Tero Pitkämäki Keihäs Esko Pitkämäki Isä
Robert Häggblom Kuulantyöntö Magnus Häggblom Isä
Sini Pöyry Moukarinheitto Jarmo Pöyry Isä
Harri Olli Mäkihyppy Pentti Olli Isä
Robert Helenius Nyrkkeily Kalle Helenius Isä
Tommi Evilä Pituushyppy Juhani Evilä Isä
Henri Toivonen Ralli Timo Toivonen Isä
Mikko Hirvonen Ralli Juhani Hirvonen Isä
Emma Laine Tennis Erkki Laine Isä
Jarkko Nieminen Tennis Kauko Nieminen Isä
Antti Kasvio Uinti Hannu Kasvio Isä
Hanna-Maria Seppälä Uinti Mirjami Seppälä Äiti
Jani Sievinen Uinti Esa Sievinen Isä
Hannu Manninen Yhdistetty Jorma Manninen Isä
Samppa Lajunen Yhdistetty Heimo Lajunen Isä
Janne Holmen Yleisurheilu Rune Holmen Isä

Juha
# 15.10.2010 20:00     X Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Baxter tuntee ilmeisesti olevansa aika nurkassa. Taisi ottaa tehtävänsä liian vakavasti
ja on pettynyt kun ei toimi.

Seuraajan pitäisi olla vähän viileämpi: se tehdään mitä voidaan, eikä kannata paineita ottaa. Suomalainen valkku voisi olla siksi hyvä että odotustaso on silloin valmiiksi matalammalla.

Mitä turhia
# 15.10.2010 18:52     X Ilmoita asiaton viesti

Tyhmä taktiikka. Menetetään fanit ja katsojat perseilemällä. Olisi pitänyt antaa potkut ja antaa jäljelle jäävän valmennusryhmän peluuttaa nuoria loppu karsinta.

Vierailija
# 15.10.2010 18:52     X Ilmoita asiaton viesti

toi JONKUN POJAN ISÄ JUTTU ON HYVÄ eli SE UKKO LÖYTYY AIKA HELPOSTI JA VARMAAN SAADAAN LOSASTA KAIKKI IRTI JA EHKÄ TOINENKII VELJES PARI SAA MAHDOLLISUUDEN

KUKA
# 15.10.2010 18:41     X Ilmoita asiaton viesti

Niinhän se vaan on, ettei pelkästään Suomessa kehity. Ei pelaajana tai valmentajanakaan. Harmi vain ettei suomalainen valmennusosaaminen enää kv tasolle johda. Liiton toiminta taitaa tälläkin koulutuspuolella olla maakuntasarjaa.

Pelaajat on tottuneet huippuvalmentajiin. Kannattaa huomata etteivät he ole asioita Baxterin viaksi sälyttänyt, ei siellä niin suurta osaamisaukkoa ole (ne tietenkin nurisee, jotka ei pääse pelaamaan).
Maajoukkuevalmentajalla on aina haastava tehtävä. Ei niinä hetkinä, jotka valmentajalla on pelaajien kanssa paljon ehditä tekemään.

Katsokaa nyt sitä johtoa! Sen näköisiä kuin olisivat koko ajan pakoon luikkimassa. Olisi edes
yksi keisari beckenbauer mukana, joka pitäisi tasoa yllä ja paniikin poissa. Kuningas Litmanen toivottavasti ottaa sitä roolia.

Ryhtiä
# 15.10.2010 18:38     X Ilmoita asiaton viesti

Ja nyt kun seuraavassa pelissä voitetaan San Marino, niin Bäksteri on sen jälkeen taas ihan tähti, omasta mielestään...vituttaa jo valmiiksi!!!

Vierailija
# 15.10.2010 18:21     X Ilmoita asiaton viesti

Ei mitään Kanervaa, Dragtsmaa tai Hjelmia. JOKU entisistä maajoukkue valmentajista välivaiheeseen tarkoitan lähinnä KUUSELAA tai VAKKILAA. Tarvitaan TODELLA kokenut suomalainen valmentaja, Maliset tai muut liiga valmentajat ei tällä hetkellä käy.

Vierailija
# 15.10.2010 18:14     X Ilmoita asiaton viesti

Ei tänne taas tarvita mitään ns.maailmanmiestä valmentamaan.Koko sana valmentaja on jo väärä,peluuttaja olisi oikeampi. Ja jos sopimusneuvottelut hoidettiin niin huonosti kuin viimeksi niin sama kuka penkinpäässä istuu tai seisoo.Tarkoitan sitä että mies asuu 99% ajasta Ruotsissa eikä viitsi edes käydä katsomassa matseja Suomessa,ei aikuisten eikä nuorisojoukkueiden.Kai jokainen olisi osannut valita Litmasen,Väyrysen,Hyypiän jne. joukkueeseen ja varmasti alle 400.000 euron palkallakin. Suomalainen valmentaja nyt kehiin jota oikeasti kiinnostaa suomalaisen futiksen tulevaisuus,ei tällaisia leipäpappeja jotka halveksivat koko maatamme brittiläisen ex-imperiumin koko voimalla. Eli siis ei millään voimalla mutta nuo raukat eivät ymmärrä sitä...

tiedottaja
# 15.10.2010 18:00     X Ilmoita asiaton viesti

Unkari on asukasluvultaan tuplasti Suomen kokoinen maa jonka ykköslaji on selkeä jalkapallo ja jossa on mittavat perinteet lajiin sekä muu eurooppa lähellä. Ruohokin taitaa vihertää pitempään. Minkä takia sen voittaminen pitäisi olla niin läpihuutojuttu? Eikö ennemminkin ole päinvastoin?

Suomeni maa
# 15.10.2010 17:46     X Ilmoita asiaton viesti

Kyse ei ollut taktisesta aikalisästä, kyse oli siitä, että Niinistö nyt vain sattuu olemaan tuollainen saamaton, venkoileva vätys.

Vierailija
# 15.10.2010 17:23     X Ilmoita asiaton viesti

"On se kumma juttu että aina löytyy näitä valopäitä joiden mielestä Suomen materiaali ei vain riitä parempaan. Siis Moldovatappiot yms. on hyväksyttävä mukisematta?"

Materiaali varmasti riittäisi, mutta miesten asenteessa on ollut sellainen lovi ettei niinkään hyvää maata kuin Moldova voida voittaa..Unkarista puhumattakaan..Suomen pelaajat olivat selkeästi huonompia ja kurittomampia niin noissa matseissa kuin Hollantia vastaan (se pelihän oli ohi jo muutamassa minuutissa).. Pakko ne tappiot on hyväksyä, kun pelaajat eivät pelaa.. Mikä siinä sitten on Baxterin syytä.. mikä pelaajien omaa halua sluibata.. Tuskin esim Rive saisi poikien asennetta parempaan suuntaan..

Onko suurempi ongelma siinä, että vaikka Suomi menestyi Hodarin kanssa hyvin sillä pelitavalla (vaikka tasapelejä tulikin) ja on epäonnistunut Baxterin pallollisemmalla ja aktiivisemmalla pelitavalla, pitäisikö kertakaikkisesti vain hyväksyä se fakta, ettei suomalaiset pelaajat kykene kansainvälisillä areenoilla pitkiin syöttöketjuihin vaan pelin on perustuttava idioottivarmaan puolustamiseen.. ainakin tällähetkellä näyttää siltä ettei kyky kertakaikkisesti riitä kauniiseen tai edes iloiseen jalkapalloon..

Equalizer
# 15.10.2010 17:05     X Ilmoita asiaton viesti

Seuraavaa peliä ajatellen ei oltaisi saatu parempaa aikaan potkitaan sitten Baxter pois tai ei, joten olkoon puikoissa kun kerran palkkaa ollaan sitouduttu maksamaan.. eihän mitään niin katastrofaalista ole umpisurkean Suomen kanssa kuitenkaan tehnyt..joskaan nyt ei ole onnistunut.. Todennäköisesti miestä pyritään nyt savustamaan ulos (miehen henkisen kantin tuntien), sillä se olisi taloudellisesti Suomen etu ja melkein ainoa järkevä tapa päästä tästä miehestä eroon. Jos palkka on maksettava, niin mielummin Stuertin..ööm Stuartin kanssa karsinnat loppuun kuin Riveä puikkoihin.. se olisi liitolta törkeän paha paluu tuttuun ja turvalliseen hyväveli toimintaan.. Mieluiten suoraan valmentaja, joka vetää joukkuetta pitempään.. ei vain anneta jollekin mukavalle miehelle saumaa näyttää kyvyttömyytensä..

Equalizer
# 15.10.2010 16:54     X Ilmoita asiaton viesti

On se kumma juttu että aina löytyy näitä valopäitä joiden mielestä Suomen materiaali ei vain riitä parempaan. Siis Moldovatappiot yms. on hyväksyttävä mukisematta?

Muistakaa että Suomi on aiemmissa karsinnoissa voittanut mm. Puolan ja Belgian vieraissa ja pelannut tasureita Saksan, Portugalin ja Serbian kanssa. Onko kenties näidenkin maiden materiaali vain niin surkeaa että jopa Suomi pärjää?

Vierailija
# 15.10.2010 16:07     X Ilmoita asiaton viesti

Ehottomasti, Muurinen ja Hjelm, kehiin. Ja jääkausi jatkuu seuraavat kymmenen vuotta.

Messi
# 15.10.2010 16:07     X Ilmoita asiaton viesti

"ehdotan että valkuks valitaan jonkun pelaajan isä, sillain on junnupuolellakin usein toimittu"

-> Eremenko seniori - uusi valmentajamme!! KYLLÄÄÄ!

TAnpereen TERO
# 15.10.2010 15:49     X Ilmoita asiaton viesti

"Eiköhän pääsyy surkeaan menestymiseen löydy niistä, jotka palloa kentällä potkivat. Taso ei vaan yksinkertaisesti riitä kansainvälisesti. Naurettavaa touhua kuvitella että potkut valmentajalle saisi pallonkäsittelyn, syötöt, maalinteon jne. kuntoon."

Joo, ja Argentiina tippui rumasti Saksalle kisoissa koska germaanit olivat ylivoimaisen taitavia argoihin verrattuna... Ei se ihan näin mene. Nykyjalkapallossa valmentajan rooli on kokoajan suurempi, hyvä valmentaja voi tehdä keskitason joukkueesta voittavan joukkueen. Baxterin toiminnasta näkee että hän ei ole tälläinen valmentaja tällä tasolla.
Se on kyllä totta että Suomen materiaali ei riitä tällä hetkellä kisapaikkaan, mutta se riittää paljon, paljon nähtyä parempaan. Sitä suuremmalla syyllä uuden valmentajan täytyisi astua remmiin viimeistään ennen kesäkuun pelejä, Kanerva olisi vain uuden rungon ja pelitavan sisäänajoajan tuhlausta.

pp
# 15.10.2010 15:49     X Ilmoita asiaton viesti

Jutun asia on noin, ei siitä enempää.

Mutta nämä ainaiset "kerrankin olen Röngän kanssa samaa mieltä" -narsistit... Mistä niitä riittää? Vai onko niitä vain muutama, mysteerimies salanimellä vierailija? Viesti kuitenkin teille, joiden kirjoitus alkaa yllä olevalla tavalla, siirtykää muualle älykkäiden kommenttienne kanssa. Olette liian viisaita kommentoimaan Urheilulehden keskusteluihin.

Joonas
# 15.10.2010 15:42     X Ilmoita asiaton viesti

Heitän tähän kommentin lajin ulkopuolelta yleisenä urheilun kannattajana.

Itse en ole nähnyt järkeä palkata Suomeen ulkomailta päävalmentajaa maajoukkueelle, ei Hodgsonia saati Baxteria. Suurin syy lienee siinä, etten näe Suomen pelaajien tasoa sellaisena, että sillä voisi selvitä arvokisoihin. Miksi siis uskoa, että ulkomaalainen maajoukkuevalmentaja automaattisesti veisi maajoukkuetta eteenpäin?

Eikö olisi parempi antaa parhaan kotimaisen vaihtoehdon hoitaa päävalmentajan pestiä kunnes pelaajien taso on siinä pisteessä, että realistisesti voidaan puhua arvokisapaikasta? Itse hankkisin ulkomaalaista valmennusoppia kotimaan sarjoihin. Joko enemmän korkeasti arvostettuja valmentajia tänne tai sitten kotimaisia valmentajia ulkomaille hakemaan oppia. Uskoisin, että tällä tavalla saisimme parempia tuloksia myös maajoukkueessa.

Nyt minusta tuntui siltä, että haluttiin vielä Litmasen, Hyypiän ja Jääskeläisen aikana yrittää viimeisen kerran arvokisoihin pääsyä ja siihen uskottiin pääsevän ulkomaalaisen päävalmentajan voimin. Baxterin valintaan toki vaikutti Hodginsin ja itse Baxterin kaunoiset puheet jolla palloliitto saatiin puhuttua ympäri.

Keyo
# 15.10.2010 15:36     X Ilmoita asiaton viesti

Baxterin eroaikatauluun tai eroamisen tapaan en ota kantaa, mutta siihen onko Suomen kelvoton menestys valmentajan vai pelaajien syytä haluan sanoa seuraavaa:

Muistellaanpa mikä oli tilanne ennen Baxteria: Hodgsonin valmentama Suomi oli mm. pelannut Espanjan kanssa 0-0 ja kykeni puolustamaan tiiviisti, oli vastassa käytännössä mikä vastustaja tahansa. Toki hyökkäyspelissä oli toivomisen varaa, mutta merkittävä osa-alue oli erinomaisessa kunnossa. Baxter peri Hodgsonilta jokseenkin saman joukkueen, mutta ainut mitä hän on sille kyennyt tekemään, on ollut pitävän puolustuksen romuttaminen ilman että yhtään mitään olisi tullut tilalle. Suomelle ei kehittynyt hänen alaisuudessaan minkäänlaista uutta peliajatusta - tai jos se mitä on nähty, on Baxterin peliajatus, niin se se vasta kamalaa onkin. Nyt on sentään jo muutama vuosi kulunut, joten jotain pitäisi jo näkyä, mutta ainut suunta, mihin on menty, on loivahko mutta selkeä alamäki. Joten vaikka kuinka olisi niin, että pelaajat ovat ne jotka kentällä saavat tuloksen aikaan tai ovat saamatta, on tässä tapauksessa valmentamisen epäonnistuminen harvinaisen selkeästi näkyvissä.

Vierailija
# 15.10.2010 15:23     X Ilmoita asiaton viesti

On ollut mielenkiintoista seurata median reaktioita karsintakatastrofiin. Kaikki mediat - otanta on erittäin kattava - ovat vierittäneet syyn yksin Baxterin niskoille. Onhan valmennuksessa varmasti vikaa kun tulos on tämä, mutta onko pelaajat jostain syystä kaiken kritiikin yläpuolella? Esimerkiksi yleisurheilun tai jääkiekon puolella urheilijat saavat kritiikkiä olan takaa, mutta jalkapallokarsintakatastrofin yhteydessä en ole missään lähteessä nähnyt että pelaajien suorituksia olisi käsitelty kriittisesti.

Keijo-81
# 15.10.2010 15:13     X Ilmoita asiaton viesti

Ehdotan myös, että suomalaiset jalkatoimittajat eroaisivat. Baxter dominoi tiedotustilaisuutta 10-0. Eikö jalkapalloa ammatikseen arvioivilla journalisteilla todellakaan ole pelin laatua koskevia kysymyksiä Unkari-pelistä? Jalkapallotoimittajan tehtävänä on käsitteellistää katsojan tunne siitä, että pelissä on jotain pielessä. Tämän jälkeen on keksittävä kysymyksiä, joilla on jotain merkitystä.

EM-karsinnan alkutaipaleen perusteella jalkapallojournalismi on vähintään yhtä pahassa kriisissä kuin itse peli. Kirjoittakaa enemmän pelistä, vähemmän ämmämäisistä spekulaatioista.

Tero
# 15.10.2010 15:11     X Ilmoita asiaton viesti

Opa

Vierailija
# 15.10.2010 15:02     X Ilmoita asiaton viesti

Suomalainen jalkapallokansa odottaa Messiasta, jota ei kyllä tällä meiningillä tule. Koko jalkapallon pelaamisen kulttuuri on Suomessa niin paskalla tolalla, että on (melkein) ihan sama, kuka siellä kentän laidalla kuikuilee. Koko toi nuorten valmennustouhu pitäisi saada ammattimaisiin käsiin. Omia traumojaan kentän laidalla purkavat itsetyytyväiset iskät eivät Suomi-futiksen menestystä edesauta.

Vierailija
# 15.10.2010 14:49     X Ilmoita asiaton viesti

Suomen pelaajamateriaali ei vaan riitä kisoihin.
Itsekin ole Baxterin savustamisen kannalla,mutta kukahan
olisi se taikuri joka meidät kisoihin vie?
Ei ole mopolla asiaa moottoritielle.

Vierailija
# 15.10.2010 14:48     X Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti juuri näin tapahtuu. Tämän käsityksen tuosta tilaisuudesta helposti kyllä sai. Vähän tuota Dragtsmaa kyllä ihmettelen. Onko se nyt niin kova?

Vierailija
# 15.10.2010 14:27     X Ilmoita asiaton viesti

ehdotan että valkuks valitaan jonkun pelaajan isä, sillain on junnupuolellakin usein toimittu

Vierailija
# 15.10.2010 14:23     X Ilmoita asiaton viesti

Kannatan lämpimästi Jukka Rönkää tekemään videoita. Kaikki muistamme kun Jukka aikoinaan TV:ssä antoi Veikkausvihjeitä ja kädessä ollut paperinippu syttyi palamaan vieressä olleesta kynttilästä. Puhaltamallahan paperit onneksi sammui... ja ne naurukohtaukset kalinan selostamossa silloin joskus Mertarannan kanssa .... Jee, se oli aikaa.

Juha
# 15.10.2010 14:18     X Ilmoita asiaton viesti

jos Rönkäkin alkaa pelleilemään videoilla, loppuu näillä sivuilla käyminen. Tänään kirjoitti asiaa.

Vierailija
# 15.10.2010 14:07     X Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se vaan on niin,että suomen nykyiselle materiaalille on aivan sama kuka siellä on valmentajana.Pelaajien taso on niin pohjolan kuten euroopan saatikka maailman mittakaavassa niin vaatimaton,ettei ole mitään saumaa arvokisoihin.Se minkä hengen baxter on huuhkajiin luonut,on sitten aivan toinen juttu.

coac
# 15.10.2010 14:02     X Ilmoita asiaton viesti

Ari Hjelm

Schimanski
# 15.10.2010 13:59     X Ilmoita asiaton viesti

Saamattomia ollaan palloliitossa.
15000 katsojan menetys Unkari pelissä a 50 e = 750.000 e, kyllä juuri näin.
Tällä saa suomalaisen valmentajan 5 vuodeksi.
Lisäksi ketä kiinnostaa svedu ja tulppaanimatsit kun ei enää mahiksia
siitä vielä 1,5 milj. e lisätappiota. Älkää siis äänestäkö Saulia presidentiksi kun ei edes tämä
kaava mene ymmärrykseen.
Ps laskut ovat vielä alakanttiin.

Juokse villi lapsi
# 15.10.2010 13:52     X Ilmoita asiaton viesti

mixu paatelainen ykköseksi, pablo rautiainen tekemään mehua, tajuatteko ääliöt!

hifk
# 15.10.2010 13:51     X Ilmoita asiaton viesti

Miksei Rönkä tee videoita?

# 15.10.2010 13:47     X Ilmoita asiaton viesti

kyllä koko valmennus osasto on uusittava .oka huttunen ja keurulainen ne molemmat on jo kaiken osaamisensa NÄYTTÄNYT.MUT EHDOTTAMASTI SUOMALAINEN PÄÄVALMENTAJA .KANERVA OIS LIIAN HELPPO JUTTU PALLOLIITOLLE JOTEN SE VÄHÄN PELOTTAA,KYLLÄ TUOLLA RUOTSIN MAALLA TAITAA OLLA TÄLLÄ HETKELLÄ AIKA KOVA SUOMALAIS HERRA HUUKAJIEN JOHTAJAKS .

Vierailija
# 15.10.2010 13:47     X Ilmoita asiaton viesti

Lisää aiheesta