Valot päälle, SM-liiga! – ”Pitääkö sieltä Teemu Selänne tulla, että URHOtv heräisi?”

Toimitus 19.9.2012 16:38
Valot päälle, SM-liiga! – ”Pitääkö sieltä Teemu Selänne tulla, että URHOtv heräisi?”

(Getty Images)

Valtteri Filppula saapuu Ilta-Sanomien tietojen mukaan Jokereihin. Urheilulehden Esko Seppänen yrittää potkia SM-liigaa perseelle.

Ilta-Sanomat uutisoi keskiviikkona, että Detroit Red Wingsin suomalaishyökkääjätähti Valtteri Filppula saapuu NHL-työsulun ajaksi Jokereihin. Iso nimi, merkittävä uutinen ja jokerifanit ovat varmasti onnesta soikeina.

En pidä nuorempaa Filppulaa, Jussi Jokista, Jesse Joensuuta tai Lennart Petrelliä SM-liigan suhteen sateentekijöinä.

On kuitenkin ilo huomata, että nämä NHL-pelaajat antavat tällä tavoin faneilleen kiitoksen menneistä vuosistaan rakkaassa paidassaan. Petrellin saapumista ei ole vielä vahvistettu, mutta eiköhän hänet vielä punanutussa nähdä.

Romantiikka sikseen.

Nyt on SM-liigan sauma iskeä. Jussi Jokinen pelaa tänään kärppäpaidassa ensimmäistä kertaa yli seitsemään vuoteen. Jokinen on suomalaisessa lätkässä niin kova nimi, että hänen paluunsa herättää mielenkiintoa Heinolan Kirkonkylälläkin.

Miten NHL-pelaajan saapuminen näkyy SM-liigatuotteessa? Katsotaanpa:

1. Merkittävin uutinen itse tuotteen kannalta lienee keskiviikon osalta se, että Kärpät sai tänään nootin SM-liigalta ”sisäistä koodistoa” rikkoneen mainosvideon tiimoilta. Muilta osin Jokisen paluuottelusta on onnistuttu olemaan suu säpissä kuin villasukkakutomossa.

2. SM-liigan tv-oikeudet omistava URHOtv puolestaan nakuttaa vielä pidemmät naulat arkkuun. Siellä ei varmasti edes tiedetä, että Jokinen palaa kärppäpaitaan. Raksilassa painetaan normaalikeskiviikon mukaisesti nettilähetys-peltipurkki-systeemillä kuin mitään ei olisi tapahtunut. URHOtv ei ole viitsinyt myöskään kertoa Jokisen tunteikkaasta paluuottelusta yhtiön netti- tai FB-sivustolla. Sieltä kun saattaisi tulla pari ylimääräistä pay-per-view-tilaustakin.

Ymmärrän, että URHOlla on jo maito maassa, eikä sitä jaksa nostaa sieltä enää ylös. Ymmärrän sen täysin, että peli on jo hävitty. Mutta nämä tällaiset Jokisen paluut ovat koko lätkä-Suomea kiinnostavia tapahtumia, ja nämä ovat keskeisimpiä ja tehokkaimpia saumoja markkinoida lätkä- ja tv-tuotetta.

Mutta ei. Jokinen ei näemmä säväytä brändääjiä mitenkään. Kaikissa muissa urheilumaissa vietäisiin tv-kamerat paikalle, kun ykköslajin yksi seuratuimmista pelaajista saapuu kotimaiseen liigaan takaisin. Nukkuisiko URHOtv Teemu Selänteenkin kohdalla näin, mikäli hän tulisi Filppulan vanavedessä Jokereihin? En yhtään ihmettelisi. Pitääkö sieltä todella saada Selänteen kokoinen kala haaviin, että markkinointitoimintaan saataisiin koko maan tasolla jotakin ryhtiä?

Vaikka Filppula, Jokinen, Joensuu (ja Petrell) eivät tee monsuunisadetta kentälle, ovat he mainosarvoltaan jotain sellaista, mitä SM-liiga ei näe kuin kerran 10 vuodessa. Enää ei ole Mikael Granlundia ja kumppaneita myymässä irtopaloja. Nyt pitää löytää väkeä halleihin ja tv-katsomoihin muilla eväillä.

Sitten puusta putoaa ilmainen lahja käsiin NHL-pelaajien muodossa, eikä kukaan osaa tai ymmärrä tehdä asian kanssa mitään.

Ei muuta kuin leuka rintaan ja nokka kohti uusia pettymyksiä, SM-liiga.

Esko Seppänen (@EskoSeppanen)

PS. Onneksi Sanoma Oy ottaa SM-liigan tv-oikeudet huostaansa ensi syksynä. Ja tämä ”onneksi”-sana on osoitettu nimenomaan lätkäfaneille ympäri Suomen.