Valikko

F1 2016

Lisää autourheilusta »

Lisää autourheilusta »

Tilaa lehti

Hyväksytkö Hamiltonin jarruttelun? - "Ei tässä kavereita hankita, vaan taistellaan maailmanmestaruudesta"

Ossi Oikarinen, Jukka Rönkä 27.11.2016 18:57
Hyväksytkö Hamiltonin jarruttelun? - "Ei tässä kavereita hankita, vaan taistellaan maailmanmestaruudesta"

© All Over Press

Ossi Oikarinen hyväksyy täysin Lewis Hamiltonin jarruttelun kauden viimeisessä kisassa.

Ossi, Nico Rosberg kruunattiin maailmanmestariksi, mutta Lewis Hamiltonin teki kaikkensa nostaakseen itsensä mestariksi. Hyväksytkö Hamiltonin taktiikan, jossa hän jarrutteli Rosbergin menoa ja yritti syöttää hänet muille kuljettajille?

Hyväksyn. Tässä sarjassa ei ole kysymys kavereiden hankkimisesta, vaan maailmanmestaruuden voittamisesta - ja Lewis  teki viimeisessä kisassa kaikkensa sen eteen, että hän olisi voittanut mestaruuden. Hän olisi voinut helposti ajaa karkuun, jolloin myös Nico olisi päässyt todennäköisesti karkuun haastajilta. Nyt Lewis yritti pitää mestaruusunelmansa elossa loppuun saakka ja sen seurauksena myös me katsojat saimme huikean päätöskisan, jossa MM-taistelu ratkesi vasta viimeisissä mutkissa. Sodassa ja rakkaudessa on kaikki sallittua - niin myös huippu-urheilussa. 

Mercedeksen talli antoi koko ajan Hamiltonille kehotuksia ajaa nopeampia kierroksia. Miten kovaa tuo paine oikeasti oli?

Oli se siinä mielessä oikeaa ja todellista, että Lewisilla oli siinä mielessä vaikea tilanne, että hänen piti ajaa mahdollisimman hitaasti pitääkseen MM-taistelun elossa, mutta samalla niin nopeasti, etteivät hänen renkaansa kylmene ja niistä häviä pito. Talli oli aivan aidosti huolissaan siitä, että Lewis voi tuhota renkaansa ajamalla liian hiljaa – ja silloinhan tilanne olisi ollut pahimmillaan se, että Vettel ja Verstappen eivät olisi ohittaneet vain Nicoa, vaan myös Lewiksen.

Olisiko Nicon pitänyt yrittää Hamiltonin ohittamista?

Ei. Nico ajoi siinä mielessä järkevän ja kylmän kisan, että hän vältti kaikkia tarpeettomia riskejä. Lewisin ohitusyritys olisi ilman muuta olla riski, sillä Lewiksella on kuitenkaan allaan samanlainen auto ja kuten olemme nähneet kauden aikana, ohitustilanteissa voi tapahtua mitä tahansa.

Kuinka suuren maailmanmestari F1-maailma sai tällä kaudella?

Maailmanmestarit ovat aina suuria. Totta kai Lewisilla oli kauden aikana paljon teknisiä ongelmia ja muuta epäonnea enemmän kuin Nicolla, mutta tämä kuuluu moottoriurheilun henkeen eikä sillä perusteella Nicolta voida ottaa mitään pois. On myös muistettava, että Nico ajoi parhaimmillaan useita loistavia kisoja, joissa hän löi Lewisin aivan puhtaasti ajamalla. Hänellä ei myöskään ollut kauden lopussa enää tarvetta aidosti lähteä haastamaan Lewisia, sillä Malesian jälkeen hänellä oli niin turvallinen johto, että hän saattoi ajaa hieman varman päälle. Toki sekin taktiikka oli riskialtis, mutta nyt Nicon on helppo sanoa, että se taktiikka toimi. Isot onnittelut Nicolle maailmanmestaruudesta. Maailmanmestari on aina maailmanmestari.

Kimi Räikkösen kisa alkoi lupaavasti, mutta sitten taivas synkkeni ja lopulta sijoitus oli kuudes. Olisiko Ferrarin pitänyt ajattaa Kimiä samanlaisella taktiikalla kuin Sebastian Vetteliä, joka ajoi pitkän keskistinit ja viimeisen stintin supersofteilla?

Kisan jälkeen on helppo sanoa, että olisi, mutta kisan aikana joudutaan tekemään ratkaisut aina sen hetken parhaan tiedon mukaan. Kimin autoa ei ole saatu kunnolla toimimaan tällä kaudella kovemmilla seoksilla, joten toki sitä taustaa vasten olisi voitu yrittää toisenlaista taktiikkaa. Joka tapauksessa Kimi otti sen, mikä tuolla autolla ja noilla renkailla oli tänään otettavissa. Se ei kuitenkaan muuta sitä, että viimeisestä kisasta jäi kuitenkin hieman mollivoittoinen maku.

Entä Valtteri Bottaksen kisa? 

Valtterin startti ei ollut aivan nappisuoritus ja hän juuttui Massan taakse, eikä pystynyt käyttämään hyväksi rengasetuaan. Ja kun hän lopulta pääsi Massan ohi, sitten auto hajosi ja hän joutui keskeyttämään. Harmi Valtterin ja Williamsin kannalta. Loppukausi oli todella heikko Williamsilta.